klik Nuffnang


Wednesday, May 30, 2012

Pulut Kuning vs Rendang Kurma Kambing



Assalammualaikum semua
Terimakasih buat semua pengunjung blog ni terutama yg sudi tinggalkan komen...juga celoteh...nanti mama akan buat kunjungan balas, harap semuanya sihat dan ceria. Jika sebelum ni ada entry gulai kawah daging unta mkn dg nasi beriani masala , kali ni nak kongsi pula rendang kurma kambing mkn dg pulut kuning.Pulut dan rendang ni masak bulan lepas lagi masa bday abg2 bertiga....mama masak pulut kuning dan buat kek bday utk mereka sbb abg no 3 dan 4 mmg suka pulut kuning.


Untuk rendang ni mama guna daging kambing tp yg bagusnya sbb daging kambing di sini tak bau langsung...tak da bau hamis kambing. Dan resepi rendang cuba resepi MYR yg menggunakan rempah kurma. Tengok dlm MYR...dah ramai kawan2 yg mencuba....sedapkan rendang ni.....

Rendang Kurma Kambing
Sumber; MYR @ Melati
Oleh; Dapurmamasya

Bahan-bahan ( 5-6 orang )

1kg daging- potong kecik-kecik
2 peket kecik rempah kurma
1/4 cawan kerisik
1 biji kelapa-ambik santannya
garam
gula melaka / gula
sedikit air asam jawa

****BAHAN KISAR**
2 labu bawang besar
5 ulas bawang putih
5 batang serai
1-1/2cm halia
1-1/2cm lengkuas
15-20 biji cili kering - letak 1/2 je
***BAHAN MAYANG ***
3 helai daun limau purut
1 helai daun kunyit - tak da

Cara-cara
Tumis bahan yang dikisar sehingga naik bau.
Masukkan rempah kurma. Tumis lagi sehingga berbau.
Masukkan daging, kacau rata. Biarkan 2-3 minit. Kemudian masukkan santan.
Bila agak-agak daging dah lembut, masukkan air asam jawa, garam dan gula.
Bila daging dah betul lembut, masukkan pula kerisik dan gaul rata.
Akhir sekali masukkan daun yang dimayang, biarkan sehingga kuah agak pekat.
PERHATIAN: Masak dengan api perlahan.


Resepi pulut kuning boleh klik sini.Wpun pulut kuning utk bday boys tp mama hias juga dg bunga ros sekuntum....biar nampak berseri....


Kalau rendang biasa mama buat rendang yg tak kering sgt....masak kuah pekat sikit sbbnya kalau buat rendang kering anak2 tak berapa mkn...diorg nak jugak kuah barulah sedap nak cicah pulut atau mkn dg nasi...mamapun suka rendang gini. lain org lain selerakan...yg penting kita masak mengikut citarasa keluarga kitakan....barulah laku juadah yg terhidang.

Tuesday, May 29, 2012

Banana Choc Rice Cake




Assalammualaikum semua
Hari nak kongsi kek pisang yg dibuat minggu lepas.dah lama tak baking...atau buat kuih berasaskan pisang sbb kalau pisang kejap je licin....abg Syazrin dg Syakirah yg paling suka dg pisang. Tapi kali ni pisang kurang laku jadi dptlah buat kek pisang...lagipun resepinya tak byk guna pisang.


dan komen mama lepas merasa kek pisang ni.....sedap dan lembut sangatttt......mmg harus dicuba oleh peminat kek pisang. Resepinya dari blog Kak Ummi @ Home Sweet Home, nun di Kuantan....terimakasih k.Ummi kongsi kek pisang yg sedapp ni.Harap k.Ummi cayang tak marah sbb ubah sikit resepi tambah serbuk koko nak buat marble tp bila potong marble hilang tak kemana,tinggal 2-3 jalur je.... kek semuanya jadi coklat...
BANANA CHOCOLATE RICE CAKE
Sumber & Terjemahan: Ummi @ Home Sweet Home asal Buku Lovely Butter Cakes oleh Amy Wong & KS Lee
Oleh; Dapurmamasya

Bahan A:-
150 gm marjerin - guna butter
150 gm gula kastor (akak letak 135 gm je) - letak 120 gm je
3 biji telor
100 gm susu segar
100 gm pisang ranum yang dilecek - letak 160 gm (sebiji lebih pisang besar)

Bahan B:-
200 gm tepung berprotein rendah (akak guna tepung naik sendiri)
30 gm chocolate rice - letak 70 gm
1/4 sudu teh soda bikarbonat
- mama tambah 1 1/2 sb serbuk coklat
Hiasan:- tak letak
2 biji pisang ( dipotong nipis bulat)
1/4 cawan hirisan badam (ni akak tambah)
Cara-Cara:-
Pukul marjerin (mentega) dan gula hingga nampak keputihan.
Masukkan telor satu per satu (*pukul telor hingga bercampur rata, baru dimasukkan yang berikutnya.) Pukul hingga sebati.
Secara berselang seli, masukkan bahan B dan susu, adun rata.
Perlahan-lahan masukkan pula pisang lecek dan gaul sebati dengan spatula.
Tuangkan ke dalam loyang saiz 8x3x3 inci yang telah digris dan dialas - k.Ummi guna mangkuk Pyrex , so just gris mentega saja, x perlu alas)- guna loyang bulat 8'
Ratakan adunan dan susun hirisan pisang di atasnya. (akak tabur jugak hirisan badam).
Bakar dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 170C selama 40 minit/hingga masak. nota dapur mamasya; asingkan adunan kpd 2 bhg.satu bhg campurkan serbuk koko.tuang selang seli dlm loyang.


tukang kacau kek pisang mama....pantang mama baking diapun sibuk juga...

Kenangan Cuti Msia (PT 2)





Assalammualaikum semua
Sambungan dari kisah Kenangan Cuti Msia....selepas cuti di Trg, kami bertolak ke Kel pula....utk bertemu mak dan sanak saudara di kg.Semasa di Kel, sempat juga ke Pasar Siti Khatijah tp tak ambil gambar sbb malas nak angkut kamera. Di Pasar Siti Khadijah sempat juga ronda bahagian makanan dan jumpa

nasi tumpang org Kel panggil nasi tupe...apa lagi terus beli sbb dah lama mencari


rupa nasi tumpang....nasi bgh bawah...lauk2 bgh atas.dah lama mencari nasi tumpang ni..puas dpt makan.selain itu ada beli juga nasi kerabu dan nasi dagang

setiap kali balik kg mak pasti belikan kerabu sare mkn dgn nasi.biasa bulan Ramadan byk org jual kerabu sare ni...


utk lunch mak masak sup tulang...

juga ikan percik bakar atas dapur arang.kalau balik kg, mama hanya tolong2 sikit kat dapur sbbnya mama suka mkn masakan mak, wpun ringkas tp selera mkn....air tangan ibu mmg sedapkan. makpun mmg rajin masak...anak2 sebut nak mkn apa pasti mak akan masakkan....teringatnya masakan mak .....


juga tak miss beli kuih lompat tikam.lompat tikam kelate biasa ada pulut merah....sedappp


beli cendol dan biji sagu.mama suka mkn dgn air gula dan letak ais je terutama masa bulan puasa.tak rajin nak buat kuah santan...


esok paginya sarapan pagi di rumah mak saudara....ada hidangan nasi dagang kelantan dg lauk ayam dan ikan.


juga puding,sandwich dan kuih ketayap...mee gorengpun ada. semuanya...termasuk set nasi dagang mak sedara masak sendiri.t.kasih byk mak da jamu kami sekeluarga, wpun sibuk dgn tempahan utk masak2, masih sempat lagi masakkan sarapan utk kami.mak sedara mmg selalu sibuk ambil tempahan masak2 tempat kenduri dll.kalau cuti sek gini pasti tak menang tangan....juga ambil tempahan menjahit...


selepas sarapan kami ke rumah mak saudara satu lagi.....melepasi kws bendang menghijau.....damai sekali


pemandangan yg cantik.....sukanya tengok view hijau begini....


habis cuti di Kel, kami bertolak semula ke Trg.singgah di Pantai Penarek sekejap utk melihat keindahan pantai yg membiru..


tengok bot2 yg berlabuh tepi pantai....ingat nak singgah mkn ikan celup tepung tepi pantai tp perut masih kenyang..jadi teruskan perjalanan ke KT.


esoknya mama janji nak jumpa Su kenalan Fp juga sedara belah husben, kami jumpa di kilang beliau Ziq Bakery di Kaw Perindustrian Chendering .Suka mama dpt jumpa Su,dengar cerita dan pengalaman dari seorg usahawanita yg berjaya dlm bidang bakery. Ziq bakery selain ada di Mydin Mall Trg, Gong Kapas dan beberapa cawangan di K.Trg, juga ada cawangan di Mydin Mall Melaka.


dpt mcm2 roti...kek aiskrim lagi.tkasih byk2 Su.moga perniagaan terus maju....


sekejapnya dah habis cuti di kg. sebelum bertolak balik....anak2 bergambar dgn sepupu mrk dan tok Wan

juga Syakirah dg sepupunya....


dalam perjalanan pulang dari Trg....abg Syazrin dgn Syakirah....seiraskan....?


lalu ikut Tangkak, singgah sekejap cuci mata dgn kain pula....


lagi view Pekan Tangkak yg terkenal dg tempat jual kain pasang.....


dah sampai rumah. beberapa hari kemudian jemput sepupu mama, Ida yg kebetulan ada xtvt tak jauh dr rumah utk bermlm di rumah kami, anak2 suka bila Ida dtg sbb dia pandai melayan budak2....


abg dari KL juga dtg mengunjungi kami. anak2 dg sepupu mereka..


bersiap2 nak ke JB..ada urusan sikit.kebetulan ada LE Tour De Langkawi, jlnpun tutup sekejap...


budak2 sekolah sepjg jln meraikan group Le Tour De Langkawi


dah sampai JB, melintasi Angsana. pergi balik hari tak sempat kemana2pun ....


cuti dah habis....packing barang...Syakirah pun sibuk nak tlg juga...


di KLIA...anak2 bersama sepupu mrk yg menghantar di airport


dah dalam pesawat bertolak balik....sekejap je 3 minggu bercuti di Msia...


flight transit sekejap di Bangkok sebelum meneruskan perjalanan....tamat Kenangan Cuti Msia

Sunday, May 27, 2012

Kenangan Balik Cuti Msia -(Pt 1)




Assalammualaikum buat semua dan slmt berhujung minggu...
Minggu ni di Msia dah mula cuti sek...pasti ramai yg merancang balik kg atau bawa keluarga bercutikan.Di sini pula minggu lepas semua sek cuti 2 hari sbb pemilihan presiden + 2 hari week end, jadi bawa juga anak2 pergi jln.Kebetulan husben ada urusan maka ikutlah sama....nanti ada kesempatan akan citer kemudian. Berbalik pada citer balik kg, teringat kenangan balik cuti di kg masa Feb lepas.Kami sekeluarga bercuti di Msia selepas habis bercuti di Istanbul. Tak lamapun balik dlm 3 minggu...rasa sekejap sgt cuti....mcm2 nak buat bila balik cuti.Tapi yg utamanya tentulah balik kg...bertemu sanak saudara ..


dan bila balik kg utk sarapan pagi pasti pergi beli di kedai....cari nasi dagang Ganu bungkus daun pisang


juga tapai pulut


serta kuih serunai dan kuih lipat


dan yg tentu tak miss kerpok lekor...hari2 ngadap kerpok lekor...kerpok lekor 008, kerbok lekor Losong, kerpok lekor Tok Beng(BTB), kerpok Lekor sukaramai Batu Rakit....ni antara tempat kerpok lekor terkenal di Trg.T.kasih buat BIL yg hari2 belikan kerpok lekor utk kami sekeluarga.BIL beli kerpok lekor BTB, senang call...order, lepas tu pergi ambil.Tak perlu nak menunggu lama.Manakala on the way balik ke Kel, kami singgah beli kerpok lekor Sukaramai Batu Rakit utk mkn dlm kereta.



juga harus jejak kaki ke Pasar Payang. hari ke 2 balik KT, mama dah ke Pasar Payang cuci mata dg kain batik sutera...berpinar mata nengok kain batik yg mcm2 design...yg ngelip2 batu pun byk....


kebetulan masa pergi bukan week end jadi org mmg tak ramai.....penjual lagi ramai.tgh femes kain sutera crepe...mcm2 nama ada


penjual batik sedang letakkan batu atas kain sutera....boleh jugak minta kalau nak letak batu atas tudung atas kain sutera.


harga batik yg dipamerkan mmglah tinggi tp kena pandai tawar....kalau pandai cakap Ganu lagilah dpt murah....


atas Pasar Payang....selain sutera ada jual kain songket


habis pusing tingkat atas, turun tkt bawah.....singgah gerai org jual kuih-muih..mcm2 kuih traditional ada...


serunding daging...kami panggil sambal daging.100 gm RM4. tp mama beli serunding di Pasar Siti Khadijah sbb byk pilihan.


lagi serunding...serunding ayam. telur penyu, kerpok lekor


ikan masin...mcm2 ikan ada jual

kerpok lekor, telur penyu, kerpok kering dan makanan ringan

buah delima dan buah asam jawa@asam celagi. yg dijual ni manis ...boleh mkn gitu tak sama rasa dgn yg kita buat masak.

kerpok kering dan makanan ringan.....mmg by gerai kat sini yg jual


belah ptgnya ramai2 ke Pantai Batu Buruk.....


pantai batu buruk kuat ombaknya...


abg Syakim yg ceria...


Pantai batu Buruk tak secantik dan sebersih spt dulu.....pantainyapun byk yg terhakis....


dah habis tengok laut, anak2 dg anak sedara dan Tok Wan naik kereta kuda berhias....


lepas naik kereta kuda, main kejap di kws playground.suka anak2 main sbb dah lama main di playground


Syakirah seronok main di sini.....


dan masa di Trg. ada beli pucuk midin and the gang utk masak bubur lambut tp bukan mama masak. MIL yg masak bubur lambuk Ganu, kelainan bubur lambuk Ganu sbb letak ikan rebus dan nak sedap lagi mkn dg kacang goreng dan ikan bilis..juga perah sikit limau......sedapnya dah lama tak mkn...tak cukup seperiuk yg dimasak sbb semua suka. pucuk paku merah/midin beli masa singgah Pasar Cabang Tiga.


singgah Pasar Cabang Tiga sbb nak beli laksa fresh. mama masak laksa lemak dan laksa penang utk mkn ramai2.....sedap laksa fresh gini bila mkn dgn kuah lemak mahupun laksa penang. menu laksa mmg tak pernah miss mama masak kalau balik Ganu...

Terimakasih buat kwn2 yg tinggalkan komen,nanti akan buat kunjungan balas. jumpa nanti Kenangan Balik Cuti Msia -(Pt 2)

Klik Nuffnang2