klik Nuffnang

Thursday, September 1, 2016

Nasi Dagang Sempena Cuti Kemerdekaan



   Assalammualaikum semua...mood rajin pula nak update blog....lagipun hari cuti kemerdekaan santai2 di rumah saja...nak berehat...malas nak keluar. anak2pun tak da yang nak keluar. jadi xtvt di rumah....masak...makan...makan.....
Untuk menu hari cuti kemerdekaan ini, mama masak nasi dagang...antara menu favorit kami sekeluarga...lama tak masak sejak balik Msia. Maklumlah nak makan boleh beli saja. tp bila masak sendiri ni puas makan...boleh ulang makan. anak no 2  mama cakap..mama sedap sgt nasi ni...mana tak nya 3 kali dia mkn.....dia yg last licinkan nasi dagang....



Nasi dagang...selain lauk  ikan tongkol, mama buat juga ayam goreng berempah, telur rebus dan acar. Masak lauk ayam sbb anak2 kurang sikit lauk ikan. kalau nasi dagang dg ikan tongkol mmg serasi rasanya. Utk resepi nasi dagang lebih kurang sama saja....cuma resepi kali ini guna beras wangi, sedap guna beras wangi masak nasi dagang. Kalau guna beras wangi tak campur beras pulut pun tak mengapa tp campur juga sbb satu famili suka pulut.

Resepi Nasi Dagang Terengganu



  • 1 kg  (6  1/2 ) cawan beras wangi (floral) - rendam 1 mlm
  • 1  1/2 cawan beras pulut - rendam 1 mlm
  • 4 1/2 cawan santan cair  
  • 2  1/2 cawan santan pekat + garam secukupnya
  • 2 sudu halba (paras) 
  • 4 ulas bawang merah - hiris tipis
  • 1  in halia - hiris mcm btg mancis
Cara-cara:
  1. Basuh dan rendam beras dg pulut 1 malam.
  2. Kukus  kali pertama selama 20 min.
  3. Angkat dan letak dalam bekas yang besar, gaul dg santan cair. biarkan seketika agar santan serap elok.
  4. Kukus kali ke 2 selama 20 min.
  5. Sambil itu masak sekejap santan pekat dg bawang dan halia. nampak santan dah berwap masukkan garam secukupnya dan  halba, angkat.
  6. Gaulkan santan pekat dg pulut...masukkan santan sedikit demi sedikit (boleh kurangkan kalau dah cukup santannya).
  7. Kukus semula sekejap dalam 5-8 minit saja.ini utk memastikan nasi dagang tak cepat basi. bila sudah masak... masih panas pastikan jgn tutup rapat tutupnya...seeloknya tutup dg saji.

Masak nasi dagang ni....part yg lama ialah mengukus. kalau ada kukusan bsr mmg mudah, tak perlu ulang kukus beberapa kali. steamer letrik mamasya dah rosak. jadi kukus atas dapur. untuk memudahkan mengukus, letak beras dalam kain net (net utk cuci baju....gunting separuh. ni mama beli khusus utk buat kukusan) mudah beras tak jatuh ke bawah dan senang nak angkat bila dah masak.




Untuk gulai ikan...guna rempah dan ikut saja resepi jenama Tok Ma gulai ikan nasi dagang. pertama kali mencuba rempah ini...sedap rempahnya cuma warna rempahnya tak merah.Resepinya pun mama ikut di pek rempah. tapi biasa masak ikut resepi di sini....Resepi gulai ikan nasi dagang.




 Ayam goreng berempah ni...dah beberapa kali mamasya buat.resepi boleh klik kat sini.....Resepi ayam-goreng-berempah



siap terhidang....

3 comments:

  1. Untuk rempah nasi dagang, saya guna rempah kurma, campur rempah kari ikan(sikit saja; if bnyk nnt rasa kari) dan cili serbuk. Saya x dpt nk bg brp sudu sbb selalu saya campur2..yg pasti rempah kari sikit saja. Pastu if kuah tak cantik sgt, saya letak kicap manis sikit supaya dpt warna gelap mcm original kuah nasi dagang. Cuba lah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq Norzanah atas resepi...mamasyapun biasanya buat sendiri rempah gulai ikan.

      Delete
  2. Untuk rempah nasi dagang, saya guna rempah kurma, campur rempah kari ikan(sikit saja; if bnyk nnt rasa kari) dan cili serbuk. Saya x dpt nk bg brp sudu sbb selalu saya campur2..yg pasti rempah kari sikit saja. Pastu if kuah tak cantik sgt, saya letak kicap manis sikit supaya dpt warna gelap mcm original kuah nasi dagang. Cuba lah..

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2