klik Nuffnang

Tuesday, September 28, 2010

Open house 2010

Assalammualaikum semua...beberapa hari ni sibuk dengan xtvt di rumah dan di pejabat...tak sempat nak jalan-jalan ke blog kawan-kawan....nanti lapang akan buat kunjungan balas. Terimakasih yang tinggalkan komen.

Sebab apa sibuk di rumah....sbbnya tuan rumah buat persiapan untuk jamuan hari raya di rumah pada hari ahad 26.9.2010 yg baru lepas.2-3 hari sebelumnya tuan rumah dah mula sibuk merancang menu..sbb semua menu masak sendiri ..nasib baik dibantu oleh bibik kami...kalau sorang2 mmg tak mampu nak buat semuanya.

Dah 4 kali tak beraya di sini semasa dok Brunei, jadi ambil kesempatan raya syawal ini kami menjemput rakan sepejabat, jiran-jiran sekeliling dan kawan anak2. Jemputan mula belah petang dari 2-6..tp sampai maghrib masih ada lagi yg dtg...tetap kami raikan. Jiran Cina kami dtg rumah siap bagi angpau...byk2 terimakasih dan terimakasih juga buat semua yang dtg beraya...menyerikan lagi open house kami.Ada yang berseloroh..thn depan kalau buat open house jangan lupa jemput...InsyaAllah kalau ada rezeki...

Tak sempat nak ambil gambar hidangan...nasib baik sempat masak dan hidang bila tetamu sampai. Antara menu yang dihidangkan nasi minyak warna-warni (hujan panas), roti jala, ayam kari, ayam masak merah madu, sambal mangga dan acar. Manakala untuk hidangan berkuah; mee udang, laksa penang dan soto jawa. Ada menu yang siap dimasak pada mlmnya spt laksa penang dan soto. Menu terakhir siap masak tgh harinya ialah ayam masak merah madu. Lain-lain menu rojak sotong,puding cocktail berkuah dan brownies choc dan biskut raya.

Dah pjg berceloteh jom tengok pula gambar tetamu yg sempat diambil....




























































Ni pula belah paginya minta tlg abg2 susun biskut raya dalam balang utk tetamu..upahnya lolipop sorang satu.





Mee udang yang baru masak dalam kuali..sekuali ni habis dihidangkan untuk tetamu.Nasib baik masa raya balik kg, mak hadiahkan kuali besar..senang sikit buat masak. Manakala soto siap untuk dihidangkan buat tetamu...gambar2 lain masakan tak sempat posing.

Friday, September 24, 2010

Beraya Di Kelantan

UPSR dah selesai... abg Syamilpun dah lega..mamapun dah tak payah bising-bising suruh dia study...

Sambung kisah beraya di Kelantan pula. Ptg raya pertama kami bertolak ke Kelantan. Raya kali ni kurang meriah sikit sebab tak sempat beraya dengan abang2 dan adik...jadual pulang kg tak sama..manakala adik giliran beraya di Perak. Namun raya tetap ceria dapat bertemu bersama sanak saudara.

Gambar-gambar yang sempat diambil semasa beraya di Kelantan..



Hidangan di pagi raya ke 2...mak masak nasi dagang lauk kari ayam,gulai ikan tongkol dan gulai udang.Menu tambahan roti jala. Hidangan pagi raya pertama mak masak lontong.



Nenek dgn cucu



Tok Chik, mak dan Syakim



Syakim dgn Syakirah...Syakim tayang biskut cornflakes madu kegemarannya..

Sanak saudara terdekat yang dtg berkunjung dipagi raya ke 2..ada lagi yg berkunjung tp tak sempat ambil gambar..











Sebelah tgh hari bertandang ke rumah ibu sudara....



Al-Fatihah buat arwah bapa saudara yang baru sahaja kembali kerahmatullah sebelum Ramadan yang lalu..

Malamnya ke rumah atok yg terletak sebelah rumah mak....



Sepupu yang tinggal dgn atok menyediakan juadah sate....



Tok Chik tertidur kepenatan setelah seharian beraya melayan anak..cucu..cicit serta sanak saudara. Alhamdullilah Tok Chik masih sihat wpun usia sudah 80 lebih..masih rajin bekerja.suka bergurau dgn cicitnya terutama dgn Syazrin..

Tuesday, September 21, 2010

Beraya Di Trg

Assalammualaikum semua....

Sekadar nak kongsi gambar-gambar beraya di Trengganu pada hari raya pertama...tak sempat nak celoteh panjang...minggu ni sibuk sikit sbb abg Syamil exam UPSR..adik2nya pula ada ujian kelas..tak boleh mengadap PC lama-lama...nanti semua pakat ngadap PC juga.

Layan gambar-gambar yang sempat diambil semasa beraya di Trengganu...gambar makanan lupa nak ambil. Juadah pagi raya thn ni MIL masak laksa lemak ,lain-lain juadah yg ditempah sate,lemang dan nasi dagang Trengganu.



Tok Wan bersama sebahagian cucu..



Tok Wan bersama sebahagian cucu perempuan.



3 dara kenik dgn Tok Wan..



Syakirah dengan sepupu nya



Syakirah dapat duit raya dari Tok Wan..




Beratur tunggu giliran duit raya dari Tok Wan..



Dah selesai sesi bagi duit raya..




Syamil, Syakim dan sepupu mrk...



Lepas sesi beraya di rumah...ramai2 ziarah ke kubur arwah bapa mertua. Al- Fatihah buat arwah Aki...

Di mlm raya...



anak-anak seronok main bunga api...



Next entry beraya di Kelantan pula...

Tuesday, September 7, 2010

Selamat Hari Raya Aidilfitri




Dikesempatan ini mamasya sekeluarga mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri buat semua ...sanak saudara,sahabat handai,rakan setugas ,sahabat alam maya dan jua pengunjung dapur mamasya tidak kira walau dimana berada jauh dan dekat...
Moga lebaran kali ini dapat diraikan dengan kegembiraan dan kesyukuran bersama orang-orang tersayang.Maaf zahir batin jika ada salah silap .




Kami sekeluarga akan pulang beraya di kg....Trg dan Kel pada 8 September...jumpa lagi selepas hari raya.Kepada yg pulang ke kg...selamat pulang....slmt bertemu sanak saudara tersayang...berhati-hati memandu.

Monday, September 6, 2010

Truffle Chocolate Cookies



Biskut raya thn ni buat byk sikit sbb nak bawa balik Trg dan Kelantan...dah 3 thn tak buat biskut raya utk keluarga di kg. Sebahagian utk anak2 mkn sebelum raya.

Biskut terakhir yg dimake-up...Truffle Chocolate Cookies...letak inti coklat chips...anak-anakpun suka biskut ni. Ada drizzle dgn coklat putih..ada tabur badam cincang..cho rice..biar nampak comeii lote..


Truffle Chocolate Cookies
Sumber ; resipicitarasawan.blogspot....t.kasih kak Wan..

Bahan A
160gm mentega
1/8 tsp esen vanila
60gm gula ising

Bahan B
180gm tepung gandum
15gm serbuk koko
40gm tepung jagung
50gm kacang tanah di kisar halus
1/8 tsp baking powder

Bahan C - Hazelnut atau chocolate chips untuk isian dalam doh.- inti guna cho chip

Hiasan : Coklat masakan, hazelnut/kacang tanah cincang, cawan kertas.

Cara-cara :
1. Pukul bahan A hingga berkrim, masukkan bahan B dan uli sehingga menjadi doh yang lembut. Ambil 1 sudu teh doh, masukkan hazelnut dan bulatkan kembali.
2. Susun dalam loyang pembakar yang telah di gris dan bakar pada suhu 150C selama 20 minit atau keperangan.
3. Sejukkan dahulu dan celup biskut ke dalam coklat masakan cair, masukkan ke dalam cawan kertas, tabur dengan bahan hiasan atau yang di sukai.

*** Adunan yang dicampur serbuk kekacang biasanya agak kering selepas 2 jam, uli semula dengan sedikit mentega hingga lembut.



Sunday, September 5, 2010

Pandan Green Lace Cookies / Biskut Samperit Pandan



Seterusnya biskut yg dimake-up...Biskut Samperit Pandan....make-up ringkas saja ... pakai lipstick putih..hias manik2. Biskut Samperit Pandan ni buat minggu lepas...berkenan dgn warna hijaunya itu....

Pandan Green Lace Cookies / Biskut Samperit Pandan
Sumber ; resipicitarasawan.blogspot....t.kasih kak Wan..

Bahan A (100 kpg)
200gm mentega
100gm gula ising
1 biji kuning telur
1/4 tsp pes pandan/pandan emulco
1/2 tsp pewarna hijau epal

Bahan B
250gm tepung gandum
50gm tepung jagung
30gm tepung kastard

Hiasan : Coklat masakan putih dan manik hundred thousand.

Cara :
1. Pukul bahan A hingga berkrim. Masukkan bahan B yang telah di ayak dan gaul hingga menjadi doh yang lembut. Rehatkan selama 1 jam.
2. Guna nozzle tart gulung dan tekan ke atas loyang yang telah di griskan. Potong mengikut saiz di kehendaki.
3. Panaskan oven dan bakar pada suhu 140C selama 30 minit atau hingga kekuningan.
4. Biarkan biskut sejuk baru di hias dengan coklat masakan putih yang di cairkan secara double boiler, masukkan ke dalam kon kertas, gunting sedikit muncungnya dan pipe di tengah biskut dan tabur dengan manik berwarna.
5. Biskut ini agak nipis, jika mau lebih tebal tindihkan selapis lagi.-ni tindih 2

Biskut Almond Sweeties




Semlm sabtu, seharian dok make-up biskut raya.... lega dah siap semuanya termasuklah Biskut Almond Sweeties...ni biskut yg bergentel dlm entry tat gulung di bawah tu.Biskut dah siap make-up..pakaikan baju raya barulah boleh posing. Thn lepaspun buat almond sweeties..make up pun sama thn lepas cuma lain kaler baju. Buat biskut almond sweeties menggantikan biskut almond london...sbbnya anak2 kalau mkn almond london...almond tu bagi mama mkn...takpun diorg buang...rugi..tulll..tu yg dah tak buat almond london.

Biskut Almond Sweeties
sumber ; Fp k.Liza

Bahan
250gm butter
160 gm gula
1 biji kuning telur
1 s/t vanilla
150 gm badam kisar ]
300gm tepung gandum ] gaulkan rata
60 gm yepung jagung ]

hiasan
paper cup
coklat putih
coklat cooking
manik hiasan

Cara
1. Gaulkan butter dan gula sehingga lembut.
2. Masukkan telur dan vanilla dan gaulkan lagi.
3. Masukkan badam dan tepung dan gaulkan lagi.
4. Buatkan sapeti bentuk buah kana kecil dan susunkan dalam loyang
5. Panaskan oven pada suhu 170'C selama 10 minit
6. Bakar dalam suhu selama 20 minit atau masak. Sejukkan dalam loyang.
7. Cairkan coklat cara double boiler dan celupkan biskut.
8. Masukkan biskut dalam paper cup. Biarkan beku.
9. Cairkan pula coklat putih secara double boiler dan masukkan dalam piping bag.
10. Pamkan/lorekkan coklat putih atas biskut yg telah di celupkan coklat tadi. Hiaslah mengikut suka hati.
11. Tunggu sampai biskut sejuk betul baru masukkan dalam bekas kedap udara.

Friday, September 3, 2010

Rich Choc Pudding



Biskut raya belum sempat make-up...tak boleh posing lagi. Jadi tayang puding coklat yg cukup yummy ni..tk tuan resepi. Puding choc buat minggu lepas. Masa dok Brunei selalu gak buat puding ni..ada di dapur satu lagi.. sbb favorit abg Syamil dan mamanya.Bila balik sini, baru bulan puasa rajin nak buat....mkn sejuk2 terutama bulan puasa ni nyaman tekak.Ramai rasanya dah cuba puding cho ni...tak palah nak tayang juga utk koleksi resepi dapur mamasya..

Rich Choc Pudding
Sumber; Myresepi @ junjs11

Bahan-bahan ( 1 loyang sederhana besar )
* 1/2 cawan serbuk koko
* 1 cawan gula
* 1/2 cawan susu tepung
* 1/2 sudu teh garam
* 4 1/4 cawan air
* 4 sudu besar tepung jagung
* 1/2 sudu teh esen vanilla
* 3 sudu besar butter
* 1 paket serbuk agar2 (10-11gm)

Cara-cara

1. Campurkan semua bahan kecuali butter dan kacau selalu hingga mendidih.
***lupa nak bagitau...bahan2 di atas mama kacau dlm bekas lain dulu hingga bercampur dan tapis ke dlm periuk.
2. Masukkan butter, kacau hingga pekat.
3. Angkat dan masukkan kedalam loyang atau acuan yg disukai.
4. Untuk puding ni n puding2 lain, kalu nak senang keluarkan bila dah beku, basahkan dulu acuan sebelum memasukkan puding..bila dah beku, insyaAllah senang nak keluarkan.

Thursday, September 2, 2010

Biskut Aiskrim



Satu lagi biskut kegemaran anak-anak...biskut aiskrim yang tomeiii...suka tengok biskut aiskrim...anak2 lagi suka. Dan buat kali ni seronok sbb adunanpun elok je bila diuli dan diterap dalam loyang . Coklat utk celuppun tak meragam...bila tabur coklat rice tampak ceria...

Biskut Aiskrim
Sumber ; rohaya1710 MYR

Bahan-bahan ( 140 keping )

* 260gm mentega - mama campur 250gm mentega + 10 gm marjerin
* 120gm gula ising
* 1/8 sk pewarna kuning telur
* 320gm tepung gandum
* 40gm tepung jagung
* 40gm tepung kentang
* 20gm tepung kastard
* 1/2 sk serbuk penaik
* 50gm gajus - panggang dan kisar
* hiasan - coklat masakan dan manik urai

Cara-cara

1. pukul mentega, gula ising dan pewarna kuning telur hingga kembang
2. masukkan tepung gandum, tepung jagung, tepung kentang, tepung kastard dan serbuk penaik, gaul sebati hingga menjadi doh
3. rehatkan doh selama 15 minit, canai dan terap dgn acuan aiskrim dan bakar
4. sejukkan biskut, celupkan kedlm coklat masakan yg telah dicairkan dan hiaskan dgn manik urai.



lagi biskut posing.....

Cornflakes madu warna warni


Cornflakes madu warna warni
Sumber; Umie E MYR

Biskut yang bergentel kat bawah tu belum sempat make up lagi...jadi tayang biskut lain dulu. Biskut cornflakes ni buat hari Isnin....ambil cuti sambung terus cuti Hari Kemerdekaan...sempatlah buat biskut.Biskut cornflakes paling mudah ...cepat dan jadi kegemaran anak2. Buat 1/2 kg cornflakes dpt byk jugak...satu balang utk anak2 mkn..dah licin...

Bahan-bahan ( dalam 60-70 cawan mini cookies )
* 250gm cornflakes (kotak kecil)
* 125gm butter (1/2 buku)
* 1/2 cawan gula perang (tambah kalau suka manis)
* 5 sudu makan madu (saya guna golden syrup masa ni sebab tak ada madu)
* manik warna warni untuk hiasan

Cara-cara

1.Campurkan butter dan gula dan masak atas api perlahan hingga gula larut bersama butter
2.cairkan .Kalau guna microwave je dalam masa 2-3 mins tapi kena kacau setiap min)
3.masukkan cornflakes ke dalam adunan yang dah cair dan masukkan madu (masa ni saya guna golden syrup)
4.aduk sampai rata
5.masukkan dalam acuan dan taburkan manik warna warni dan bakar selam 10-15 mins atau sampai dasar kekuningan (jap je tau)





pembantu mama...ada yg sukarela...ada yg paksa rela...sesekali anak lelaki kena jugak kerah ke dapur...jgn malas-malas...

Wednesday, September 1, 2010

Biskut Tat Gulung




Biskut raya yang pertama untuk tahun ini..tat nenas.Biskut yg tak pernah miss setiap thn....anak-anak suka tat nenas. Buat minggu lepas 1 adunan dan week end baru ni 1 adunan lagi sbb inti masih ada lagi 1/2 kg..inti beli yg dah siap. Mmg rancang nak buat lebih sikit biskut raya tahun ini...nak bawa balik ke kg.
Tray biskut yg pertama agak gelap sikit rupa bawah biskutnya...sbb bantai guna tray yg ada dlm oven...rupanya2 tak boleh sbb tray tu tebal...jadi bawah biskut cepat hangit.Hangit pun laku juga...dah habis satu tray tu dalam masa 2 hari...hero2 di rumah habiskan....


Macam tahun2 sudah..biskut tat guna resepi K.Liza.Tk K.Liza..

TAT GULUNG
Sumber; Fp K.Liza
(1 adunan ni cukup utk 1/2 kg inti)

Bahan
125 gm butter
125 gm majerin
70 gm gula halus
1 biji kuning telur
1 s/k esen vanilla
350 gm tepung gandum
50 gm tepung jagung

Jem Nenas..- beli yg dah siap
Inti;
1 biji nenas ] blend dan masak sampai pekat baru + gula
1/2 cawan air ]
1 cawan gula

Bahan Glaze/pengilat
2 kuning telur
2 s/kecil air
pewarna kuning

Cara.
1. Gaulkan butter,majerin dan gula supaya rata.
2. Masukkan kuning telur dan esen vanilla dan gaul sehingga rata.
3. Masukkan tepung gandum dan tepung jagung yg telah diayakkan.
4. Gaulkan sehingga rata dan sebati.
5. Gunakan acuan Nestar dan pamkan adunan.
6. Kepalkan jem nenas sebesar biji kurma.
7. Letakkanjem nenas diatas adunan dan gulungkan.
8. Masukkan adunan biskut dalam acuan kertas.
9. Sapukan dengan bahan glaze tadi.
10. Bakar dalam oven suhu 180'C sehingga kuning keemasan atau masak dalam 20 minit.
11. Bila telah masak, sejukkan dan simpan dalam bekas kedap udara.



proses gulung mengulung...



siap utk masuk oven.....biskut apa yg bergentel kat belakang tu...tungguuu.....

Biskut Samperit



Ni biskut ke 2 buat week end baru lepas..biskut pertama tat nenas. Masa jalan-jalan ke dapur Nuanza, tertengok kuih samperit...biskut dahlia dwi kaler yg dia hidangkan...tampak manis ayu rupa biskut samperitnya bila letak dwi kaler gitu.... terus berkenan nak cuba.Kelainan biskut ni dari biskut samperit yg pernah buat sebelum ini adalah penggunaan byk tepung jagung....itu yg buat biskut lembut dan rapuh bila masuk mulut.


t.k Nuanza kongsi resepi.

biskut samperit
Sumber ; Blog Nuanza.

Bahan
2 cawan tepung jagung
1/2 cawan tepung gandum
1 cawan marjerin- lebey kurang 4 sudu besar
1/2 cawan gula pasir (kisar halus) @ 3/4 cawan gula icing - guna 1/2 cwn kastor sugar
1 biji kuning telur

cara:
lenyekkan marjerin kemudian masukkan gula + telur
masukkan tepung sedikit2 dan gaul sebati...guna tgn je lg best
kalau nk wat 2 kaler, bahagi 2..boh la kaler apa nk boh
kalau tak, wat je kuning mcm biasa..
tekan guna acuan samperit
hias ngan manik atau ceri
bakar 15 mnt



menunggu giliran masuk oven....

Klik Nuffnang2