klik Nuffnang

Wednesday, September 1, 2010

Biskut Tat Gulung




Biskut raya yang pertama untuk tahun ini..tat nenas.Biskut yg tak pernah miss setiap thn....anak-anak suka tat nenas. Buat minggu lepas 1 adunan dan week end baru ni 1 adunan lagi sbb inti masih ada lagi 1/2 kg..inti beli yg dah siap. Mmg rancang nak buat lebih sikit biskut raya tahun ini...nak bawa balik ke kg.
Tray biskut yg pertama agak gelap sikit rupa bawah biskutnya...sbb bantai guna tray yg ada dlm oven...rupanya2 tak boleh sbb tray tu tebal...jadi bawah biskut cepat hangit.Hangit pun laku juga...dah habis satu tray tu dalam masa 2 hari...hero2 di rumah habiskan....


Macam tahun2 sudah..biskut tat guna resepi K.Liza.Tk K.Liza..

TAT GULUNG
Sumber; Fp K.Liza
(1 adunan ni cukup utk 1/2 kg inti)

Bahan
125 gm butter
125 gm majerin
70 gm gula halus
1 biji kuning telur
1 s/k esen vanilla
350 gm tepung gandum
50 gm tepung jagung

Jem Nenas..- beli yg dah siap
Inti;
1 biji nenas ] blend dan masak sampai pekat baru + gula
1/2 cawan air ]
1 cawan gula

Bahan Glaze/pengilat
2 kuning telur
2 s/kecil air
pewarna kuning

Cara.
1. Gaulkan butter,majerin dan gula supaya rata.
2. Masukkan kuning telur dan esen vanilla dan gaul sehingga rata.
3. Masukkan tepung gandum dan tepung jagung yg telah diayakkan.
4. Gaulkan sehingga rata dan sebati.
5. Gunakan acuan Nestar dan pamkan adunan.
6. Kepalkan jem nenas sebesar biji kurma.
7. Letakkanjem nenas diatas adunan dan gulungkan.
8. Masukkan adunan biskut dalam acuan kertas.
9. Sapukan dengan bahan glaze tadi.
10. Bakar dalam oven suhu 180'C sehingga kuning keemasan atau masak dalam 20 minit.
11. Bila telah masak, sejukkan dan simpan dalam bekas kedap udara.



proses gulung mengulung...



siap utk masuk oven.....biskut apa yg bergentel kat belakang tu...tungguuu.....

1 comment:

  1. Salam mamasya,
    hu... sana-sini orang mengetart. suka saya tengok. nanti saya join ya. :D

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2