klik Nuffnang

Saturday, August 3, 2013

Iftar di Restoren Arab



Assalammualaikum buat semua....
Ptg kelmarin 23 Ramadan mama sekeluarga dpt jemputan dari rakan mr husben utk iftar bersama di salah sebuah restoren berdekatan dg rumah....dlm 5 min driving. Kami sampai awal dlm pukul 6 ptg tp tempat duduk dan makanan dah tempah dan order awal, sbb bulan puasa ramai juga berbuka di restoren.


Kami berbuka di sini. Abol Adel Restoren....restorennya sederhana saja tp ada beberapa pilihan tempat duduk. dlm bilik tertutup, ruang terbuka dan di luar restoren. tak sempat nak ambil gambar restoren.


Syakirah tanya...kita tunggu apa ni....napa tak mkn....tunggu Azan Maghrib lah Syakirah..kan semua puasa ...dia lupa semua org berpuasa kecuali dia sorang.


roti arab dihidangkan sbg starter....roti ni free.mmg kebanyakkan restoren bg free roti Arab sbg starter wpun tak order.


salad dan tahina....nipun utk starter mkn dg roti juga restoren bg free....mmg siap terhidang atas setiap meja.


lagi salad...siap cili hijau, bawang merah dan limau

Spt kebanyakkan restoren makanan Arab di sini, pilihan menu adalah grill...dah mmg boleh agak menu apa yg ada. Yang menariknya lauk grill di restoren ini di hidang atas daun ketumbar, bau semerbak daun ketumbar daun bila ambil lauk.Jom tengok menu apa yg dipesan.


pilihan menu yg ada.


nasi beras Egypt dg topping daging hancur yg dimasak dlm sos.(nasi beras Egypt - butiran berasnya bulat rasanya mcm pulut sikit)


nasi...juga beras Egypt dg hati ayam goreng kering.


okra tanjin dg lamb....masak dlm periuk tanah.tak habis tapaw bawa balik....dg bekasnya dibagi bawa balik.berbeza dg tanjin Marocco yg dimasak dlm periuk unik siap bertutup.


burung merpati bakar....tergaring sikit.


1/2 ekor chicken grilled yg dibakar dg arang/charcoal grilled chicken


grilled lamb...sedap lembut.juga dihidangkan atas daun ketumbar....semerbak bau daun ketumbar.


ayam bakar juga tp siap potong kecil


kofta...lembut dan sedap...biasa mkn kena yg agak keras...padat koftanya.


merpati sumbat dg nasi/stuffed pigeon with mix rice...antara makanan terkenal di Egypt.


Licin abg no 2 mkn.makaronipun order juga tp lupa nak ambil gambar, org dah berbuka makan, mama sibuk nak ambil gambar.komen ttg makanan, sedap..anak2pun suka..lauknya cukup rasa. mama bagi 9/10. boleh dtg lagi.

4 comments:

  1. Ye kan mamasya nasi dia macam pulut tapi sedap.... bila nampak salad timun dan tomato tu teringat disana mmg itu wajib mesti ada

    ReplyDelete
  2. meriahnya hidangan kat situ..best gak dapat bekas lauk free,kan..boleh buat kenangan lagi.

    ReplyDelete
  3. adoi...menyelerakan btul...
    comey syakirah...:)

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2