klik Nuffnang

Monday, November 11, 2013

Kenangan Aidiladha 1434



Assalammulaikum. moga semua sehat sejahtera dan tkasih buat semua yg tinggalkan komen.
Dah masuk tahun Hijrah 1435, baru berkesempatan nak update kisah Aidiladha 1434 yg lalu. Biarpun dah lama berlalu mama kongsikan juga utk kenang-kenangan. Apatah lagi aidiladha kali ini yg terakhir di sini....satu kenangan manis yg tak akan dilupakan.Kalau sebelum ini mama kongsi kisah misi mencari unta dan biri untuk korban, boleh tengok sini misi mencari unta.Kali ni nak kongsi kisah majlis korban pula....majlis dibuat secara gotong royong bersama. Tak nak berceloteh pjg, terus tengok gambar.....

Kisah Hari Raya Pertama Aidiladha di Dewan Malaysia.


Syakirah bersiap2 utk ke tempat solat.....berjubah pink sedondon dg mama.


Awal pagi dimulai dg solat sunat hari raya.


mendengar khutbah raya..


bhg jemaah wanita....tak ramai sbb ramai yg masih bercuti di Msia.


Kemudian menikmati juadah raya....


ada nasi dan lain-lain..











Selepas Jamuan di adakan Majlis korban...


korban seekor unta yg dibeli sehari sebelum,


utk korban juga seekor lembu


dan 2 ekor biri2...


lembu sdg diikat tali di kaki sebelum di sembelih


pengalaman buat anak2 dpt melihat majlis korban


lembu siap sedia utk disembelih..


melapah unta....ramai2 yg buat...


giliran biri-biri utk dikorbankan..


melapah biri-biri


melapah lembu...


lagi ramai2 melapah unta


gotong royong potong tulang dan daging...


sementara itu.....yg anak2 ceria dapat kumpul ramai2...


ceria Syakirah dg kwnnya.....


berehat sementara menunggu majlis selesai...


pembahgian daging...


penyerahan daging korban oleh TYT Dato' Duta

kpd semua yg datang dan membantu

tgh hari....lunch dg daging korban...sup daging

juga kari...

Kisah Hari Kedua Aidiladha di Kedutaan Malaysia.


Pada hari kedua diadakan juga majlis korban di Kedutaan Malaysia


hari kedua korban 3 ekor unta, 1 lembu dan 1 biri-biri


unta yg akan dikorbankan



melapah unta yg dah siap sembelih


timbang daging utk dibahagikan..


potong daging beramai2..


tempat masak daging korban utk hidangan lunch.....mengintai tempat sembelihan diluar tingkap


potong....persiapan utk masak hidangan lunch

potong daging..


daging yg dah siap dimasukkan dlm plastik utk diagihkan buat semua.


selesai sudah kisah Aidiladha 1434...pengalaman pertama mama menyaksikan korban unta....thn terakhir beraya di sini baru dpt tengok......pengalaman yg cukup menarik.

7 comments:

  1. Bestnya mama..kenangan terindah nie kn..seronok mnikmati gmbar2 ne.

    ReplyDelete
  2. mamasyaza balik ke malaysia ye... selamat balik ke tanah air mamasyaza... mana tahu nanti boleh kita menjasi sahabat disini kan

    ReplyDelete
  3. as salam mamasya….kak, seriau plok tgk unta kena sembelih tu sbb pjg sgt lehernya. hehe…pepepun pengalaman utk akak.

    ReplyDelete
  4. daging unta sedap masak apa??? besar & sihat sgt tgk unta tu. Sy ada tgk Chef Amar tv alhijrah...nak senang buka kulit biri2 tu...dia tebuk sikit kat bhg kaki...then dia pump cam pump basikal tu....bila permukaan kembang senang nak tanggalkan kulit tu....bagus betul...

    ReplyDelete
  5. X penah rasa daging unta...cmne la agaknya....
    Meriah...walaupun jauh diperantauan....kenangan ni kan mamasya...:-)

    ReplyDelete
  6. Alhamdullilah..
    Pengalaman yang sama tapi tak serupa dan sukar dapat dimana2 esp bab alunta fadang fasirun hehe .. meriah sungguh di Cairo.

    ReplyDelete
  7. cantiknya syakirah berjubah pink..sup daging tu nampak sedap..

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2