klik Nuffnang

Thursday, August 19, 2010

Ayam Masak Merah Madu



Nasi tomato kat bawah digandingkan dengan ayam masak merah madu....sbb tengok resepi kedua2nya guna tomato puri..senang sekali masak habiskan terus tomato puri.Kalau dah simpan baki tomato entah bila nak guna...silap2 berkulat dalam peti ais.
Anak-anak suka sos ayam masak merah ni...wpun ayam dah habis...sosnya disimpan, mrk makan dengan nasi buat macam kuah...ayam ni tak pedas..manis sikit tu yg anak-anak suka. Terimakasih K.Ummi kongsi resepi ayam ni.

AYAM PERAP MASAK MERAH MADU
Sumber : Blog ummizahaidi

Bahan:-
• 1 ekor ayam - potong 10 bahagian
• 2 sb. rempah kari ayam
• 1 sb. serbuk kunyit
• 6 ulas bawang putih (ditumbuk)
• 2 inci halia (ditumbuk)
• 2 labu bawang besar (dikisar)
• 2 sb. cili kering kisar
• 5 sb. madu
• 1 sudu besar gula merah
• 2 sb. puri tomato - letak lebih
• garam secukup rasa
• 1 labu bawang besar - dipotong nipis bulat

Cara Memasak:-
1. Ayam dibersihkan dan ditoskan. Gaulkan bersama bahan halia, bawang putih, kunyit, rempah kari dan perisakan dengan garam. Perap ayam selama 2 jam
2. Keluarkan ayam dari bahan perapan dan goreng hingga masak. (lebihan bahan perapan akan digunakan sebagai bumbu kuah)
3. Panaskan minyak dalam kuali, dan tumiskan. Masukkan bahan bumbu perapan dan cili kisar. Masak hingga garing.
4. Masukkan gula, madu, puri tomato dan kacau. Masukkan sedikit air dan kacau lagi.
5. Apabila kuah sudah mendidih dan sedikit pekat, masukkan ayam.
6. Biarkan kuah mesra dengan ayam sambil dibalik-balikkan ayam dengan api sederhana.
7. Perlahankan api dan biarkan reneh sekejap hingga naik minyak dan kuah pekat.
8. Angkat dan hidangkan dengan nasi minyak atau nasi putih.

nota; tak pasti bawang besar kisar letak masa bila,jadi bawang besar tu ditumis. Manakala bawang potong letak selepas ayam dimasukkan dlm kuali.

1 comment:

  1. mesti mncubanya sb smua resepi2 ayam panggang sedap2 resepi ori

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2