klik Nuffnang

Monday, August 23, 2010

Daging Masak Ungkep



Menu 8 Ramadan adalah daging masak ungkep. Dah lama simpan resepi masak ungkep ni.Mula-mula sekali tengok di dapur Zaiy...kemudian Dapur MaDihaa...nampak sedap dan bahan2pun ringkas tak letak santanpun,tu yg terus copy tp tertangguh nak buat.
Ubahsuai resepi tambah kerisik sikit..rasanya macam rendang dagingpun ada....sesuai mkn dgn nasi impit di lebaran nanti.

Daging Masak Ungkep Kering
Sumber: Mesra.net copy dari Blog Zaiy

Bahan-Bahan -

Daging/1 ekor ayam kg/ayam pencen(tua)(resepi asal guna ayam)
Bahan-bahan bumbu/rempah

Bahan Kisar:
6 batang serai
1 cm kunyit hidup
Ketumbar 50gm
Jintan manis 50gm
halia 2 ibu jari
1 biji bawang besar
3 biji bawang putih
-----------------------
½ cawan minyak masak
garam / gula secukup rasa
** tambah 1 sb kerisik

Cara:
Daging/Ayam potong ikut suka.
Panaskan minyak, tumis bahan kisar hingga naik bau.
Masukkan daging/ayam, air (anggaran untuk kadar melembutkan daging/ayam) ke dalam kuali,
masak secara perlahan utk lembutkan ayam/daging dan tutup kuali tersebut.letak kerisik.
Masak hingga kering...seperti digoreng

Tambahan:
kalau gemar berasa pedas...boleh tambah cili padi.

***Nota dari Zaiy; Untuk pengetahuan, ini bukan cara masak ungkep yg ori sbb saya dah ubah kepeda tumis, kalau yg ori tu tak perlu tumis.

1 comment:

Klik Nuffnang2