klik Nuffnang

Friday, October 5, 2012

Tauhu bakar...enaknyaaaaa



Assalammualaikum buat semua....moga sihat dan ceria
Semlm seharian dr pagi kat dapur.....mood rajin, masak beberapa menu termasuk siapkan tempahan creampuff yg dah tertangguh beberapa hari. Ingat nak tayang menu yg dimasak semalam tp nantilah tayang kemudian....nak kongsi tauhu bakar yg mama buat beberapa hari lepas.Tauhu itu...mama order..pesan sms je,nak pergi beli sendiri jauh.org yg jual setuju hantar ke rumah tp kesian juga sbb dia duduk jauh dr tempat tinggal mama, lepas tu tersesat jauh ke kws lain semasa nak hantar brg, dahlah dtg naik van henti...angkut katanya. Tapi baik juga orgnya wpun dah sesat, masih tak putus asa nak hantar brg2 pesanan tanpa extra kos....ada bbrp lagi brg yg mama pesan spt kangkung, taugeh & tempe. Dan bila dpt brg2 pesanan....suka sgt sbb dah bygkan apa yg nak dimasak....yg utamanya nak buat...tauhu bakar.

DSC_3197_zps4a0d874d

sbb antara makanan kesukaan..selain dr YTF, rojak kangkung....kalau di Msia, bila hari pasar mlm, lepas pejabat biasa singgah beli tp kalau rajin kekadang buat sendiri....sos lebih boleh simpan dlm peti ais. Utk resepi mama guna resepi dr MYR dg sedikit tambahan utk penambah rasa;

Tauhu Bakar
Sumber; My resepi@ Che Iza
Oleh; Dapurmamasya

Bahan-bahan ( 2 org )
* 4 kpg tahu
* 100 gm taugeh
* 1/2 btg timun
* 1/2 biji sengkuang
* * 3 sb lada boh / lada giling-guna 2sb lada kering dah siap blender
* 1 ulas bawang putih dititik
* 2 sb gula merah-lebihkan
* 1 sb gula pasir
* 3 sb air asam jawa
* 2 cwn air
sedikit garam
* 1 sb bijan digoreng tanpa minyak
* kacang tanah tumbuk utk tabur atas tauhu
1-2 sk tpg jagung utk pekatkan kuah (campur sikit air) -mama tambah
*1 sb kuah sos rojak - -mama tambah

Cara-cara
1. Tahu bakar hingga masak dan ketepikan.
2. Celur taugeh dgn air panas, tapis dan ketepikan.
3. Potong kecil2 atau baji sengkuang dan timun
4. Masak semua bahan bertanda * & campur bancuhan tpg jagung, masak sehingga pekat. Consistencynya bergantung pd citarasa masing2 tp baik buat pekat sikit sbb tauhu akan kuar air gak sikit nanti. Bila kuah hampir siap masukkan bijan kacau rata dan matikan api.
5. Potong tahu kecil2, letak taugeh sengkuang n timun, bolehlah tuang kuah sos keatasnya. Tabur sikit ngan kacang tumbuk, siap tuk dihidang....
6. Sos boleh simpan dlm fridge n boleh tahan lama gaklah, sesuai gak tuk keropok lekor, popia n karipap sayur.. .
Nota dapur mamasya; **Tauhu yg digunakan ni tauhu putih biasa dan bakar dlm grill oven selama beberapa minit hingga nampak kuning dan hangit2 sikit...balik2kan....tak lama membakarnya, kalau tak garing boleh bakar kejap atas dapur.Tp tengok kat pasar mlm mereka guna tauhu dah siap goreng..bakar atas arang kejap.

DSC_3201_zps8809cc20

tauhu bakar....mama suka...tambah kalau tabur byk kcg goreng....enakkk!

15 comments:

  1. Sedapnya tauhu bakar. Ermmmm macam nak pergi cari je....

    ReplyDelete
  2. emm, tak penah tahu lak ada resepi cam ni...kreatif tul

    ReplyDelete
  3. aah kan mcm nk g cari jew..mkn sekeping pun dh kenyang tau sbb besar:)...terliur nie mama:)

    ReplyDelete
  4. Salam Mamasya, memang nampak sedap dengan taburan sekali. Kena ada partner dish ini - sotong kangkung.

    ReplyDelete
  5. Salam kak..terliur sudah....lum baca n3 akak....sy dah tnya asben kat ne ada jual tauhu bakar kat area rmh sy nie...ngidam lak...!
    Sy nak membuatnya mmg x la...sbb tau dah...anak2 x berapa sngt mknnya...
    Mmg wajib cri pas nie nie....

    ReplyDelete
  6. sedap dan myelerakan...tembah2 lg kalau buat sdirikan...ermmm...telan air liur jer kalau dtg sini...huhu

    ReplyDelete
  7. salam mamasya......meriahnya tauhu bakar akak, mentang2 baru dpt stok. hehe!!!hebat org mesir, home delivery kangkung, taugeh & tempe gitu

    ReplyDelete
  8. salam mamasya, bestnya ada jual tauhu, tempe ... kat sini kangkung senang dapat. taugeha da orang jual tapi malaysian chinese. tauhu dgn tempe tak jumpa lagi orang jual

    ReplyDelete
  9. tak penah makan tak penah buat tauhu bakar.selalu dok tengok kat blog org je.Pasti enakkan

    ReplyDelete
  10. As salam Kak Zila,

    Pergh... w/pun bahan tak cukup terus rasa nak buat ni...takde idea nak masak apa dah...buat gini pun sodap! Thanks kak :))

    ReplyDelete
  11. Kecur air liur tengok tauhu bakar..

    ReplyDelete
  12. sedapnye tgk tauhu bakar tu...QH mmg suka mkn tauhu...selalu oder gak menu ni kalau mkn diluar..hihi...ade resepi ni bleh la cuba...QH amik resepi yer kak...tq

    ReplyDelete
  13. hmmmm....dipandang pun dah terasa keenakannya...sy ni pun baru lepas sarapan seketul tauhu ni kak..simple je, makan ngan kicap..

    ReplyDelete
  14. Kakkkk...Naz suka ratah tauhu bakar yg dihidang cam ni.. Sedapnya kakkkkk...

    ReplyDelete
  15. sedapnyer MamaSya...ni tgk pun dah sedap kalau makan lagi bertambah kesedapannya nih....=)

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2