klik Nuffnang

Friday, March 16, 2012

Kek Coklat Brownies



Assalammualaikum...
Entry cuti2 Istanbul berehat seketika bagi laluan kepada entry masak2.....iaitu Kek Coklat Brownies yg baru buat kelmarin. Baking kek ni sbbnya dah lama tak buat kek coklat utk anak2 dan disamping itu dihidangkan utk kawan yg dtg dari M'sia. Sejak balik cuti ni mood nak baking....cuba resepi baru kurang sikit...mood melayang-layang.. masih teringatkan cuti2 Msia tp semlm merajinkan diri baking kek coklat itupun cuba resepi yg mudah.



kek dihias ringkas.... sapu dgn topping coklat dan atur buah strawberry. buah strawberry byk dijual skrg sbb masih musim



Kalau kek coklat mmglah laku kat rumah....tambah2 letak topping kalau togel je kurang sikit lakunya.Utk resepi copy dari dapur Juwita Fariz ,tk Ita kongsi resepi begitu juga empunya asal resepi emon300885@myr . Suka nak cuba kek ni sbb sukatan guna cwn....tak perlu godek kuat2...janji sebati semuanya...mudah.Cuma kat sini tak da gula kaster, gula perangpun jrg jumpa...kalau ada mahal sgt.jadi tiap kali buat kek blend gula kasar dan kurangkan sukatan sbb berdasarkan pengalaman gula kasar ni manis sikit dr gula kaster.

Kek Coklat Brownies
Sumber; Juwita Fariz , asal emon300885@myr.
oleh;Dapurmamasya

Bahan-bahan ( 1 kg )
Bahan A:
*1 cwn butter cair
* 1 cwn susu cair
* 1 cwn air panas
* 2 cwn gula perang - x de gula perang ganti gula kasar yg diblend 1 1/2 cwn
Bahan B:
*2 biji telur
* 1 s/k esen vanila
Bahan C:
*1 s/k baking powder
* 1 s/k soda bikarbonat
* 1 cwn serbuk koko
* 2 cwn tepung gandum
* Bahan hiasan: Coklat masakan, butter sikit & air sikit yang dicairkan- tak buat topping ni hanya buat topping mudah.

Cara-cara
Masak semua secara doube boil dan masak hingga semuanya pekat dan likat.

Cara-cara
1. Gaul sebati bahan A guna mixer
2. Pukul bahan B, kemudian masukkan dalam bahan A tadi
3. Masukkan bahan C ke dalam bahan yang telah dicampur tadi
4. Bakar pada suhu 180 celcius dalam 35-40 minit- bakar hingga masak
5. Siap untuk dihias n dimakan



model kek mama....
Kawan dari Msia...



kek coklat juga dihidangkan buat kwn sepejabat dr Msia yg singgah ke Cairo utk umrah ziarah.Mama jemput kawan dari hotel penginapan utk dinner di rumah....dptlah sembang2 sambil makan-makan.



lauk dinner yg dihidangkan sup tulang, ayam bakar, sayur campur, sotong celup tpg, sambal bilis dan sambal belacan.



Syakirah dg buah tangan dari Cik Ina.Slmt menunaikan umrah buat Cik Ina...moga dipermudahkan segalanya...

12 comments:

  1. Mamasya...tengok gambar2 ni macam mamasya ada kat M'sia je...kot la nanti saya boleh singgah kat rumah mamasya di sana satu hari nanti :)

    ReplyDelete
  2. salam...besarnya buah strawberry kat sana...hihi geramnya.

    ReplyDelete
  3. assalam kak, sedapnya kek cekelat tu...memang kesukaan ramai kalau kek gini. alahai comelnya syakirah sekrng ni..:)

    ReplyDelete
  4. ziela,
    akak nak try buat ke cB nie laa..dulu kalau nak buat asyik terbabtut ajer sebab jarang ada stok gula perang..nih dah bagi petua boleh dicuba..suka suka..maceh yer...cayangggg!!!!

    ReplyDelete
  5. As salam mamasya,

    Sedapnye kek tu... rajinnye akak buat... Seronok nampaknye akak tinggal kat sana... Bila balik kak? Nnt bolehlah kite share mcm2 ye kak... Keep in touch :)

    ReplyDelete
  6. comel model kek mama tu...
    tentu seronok kan bila kwn dr m'sia dtg bertamu...

    ReplyDelete
  7. AS-SALAM Mamasya
    MMG NPK SANGAT SEDAPNYE KEK TU..LAGI2 ADA BUAH STRAWBERRY LAGI SEDAP...

    ReplyDelete
  8. meriahnya mama sambut tetamu...nk jugak!

    ReplyDelete
  9. Wah bestnya dpt singgah rumah...syakirah da besar ye...comel

    ReplyDelete
  10. Suka juga resepi ni mudah..:) pandai syakirah posing.. Lentuk2 kepala..:)

    ReplyDelete
  11. senangkan resepi ni, saya selalu buat bahan yg sama cuma cara dia beza sikit, air panas tu ada yg ganti dgn nescafe. tp mana2 pun resepi kek coklat, ia tetap kek paling sedap. hehe..

    ReplyDelete
  12. salam sis.. itu kek mmg t dh tahu. sedap gebu.

    itu modelkan? Masya Allah! sangat comellah! meh auntie cium dia skit. buleh?

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2