klik Nuffnang

Sunday, February 5, 2012

Ulang tayang Kuih Cakoi



Assalammualaikum dan Slmt Menyambut Maulidur Rasul
Bersua kembali moga semua sihat sejahtera selalu.Masih edisi ulang tayang....kali nak kongsi resepi cakoi. Dah lama tak mkn cakoi...kali akhir makan masa di Brunei dulu. Teringat masa di sana kalau nak mkn cakoi...malas nak nguli boleh beli....ramai yg jual....mcm org jual goreng pisang kalau kat Msia. Dan anak-anak kalau ke pasar malam sudah pasti tak miss beli cakoi berinti.



Kelainannya di sana sbb cakoi letak inti...boleh minta inti apa yg nak....campur semua intipun boleh. Biasanya kalau cakoi ni suka cicah air lada. Cakoi bukan susahpun tp kurang rajin sikit nak buat kalau resepi kuih muih ada letak yis sbb kdg2 jadi kdg2 tidak.

MINI CAKOI (Aunidayini)
Sumber ; FP MamaFami
Oleh; Dapurmamasya

Ingredients :
3 cups flour
1 1/2 teaspoon salt

Yeast mixture :
5 gm (1 1/4 teaspoons) instant yeast
1 cup water
1 tablespoon sugar
2 cloves garlic ~ cut into pieces

Method :

1. Mix all the ingredients in the yeast mixture and let it stand for 10 minutes before using.
2. Sift flour and salt into a bowl and pour in the yeast mixture (remove the sliced garlic).
3. Knead till a soft dough is formed.
4. Leave to rise for 30 minutes in a covered bowl.
5. Roll the dough till about 1/2 cm thick into a rectangle.
6. Cut the dough into small rectangles and arrange on a floured tray.
7. Leave to rest for 1 hour before frying.
8. Heat oil, pull the small rectangle and fry them in hot oil till golden brown.



siap potong, rehatkan dlm 1 jam



Cakoi ni kenyal sikit bila dikunyah.nak kelainan boleh letak sosej.....



Cakoi kalau suka boleh pelbagai inti spt marjerin,kaya, madu atau jem strawberri . Caranya cakoi yg baru masak, panas2 tu dibelah tengah dan disapu marjerin dulu agar marjerin cair dan meresap dlm cakoi, kemudian barulah inti pilihan. Jika mahu boleh campur kesemua inti.Tapi kalau tak letak intipun dah sedap dimakan.

6 comments:

  1. salam maulidur rasul mamasya...liza xpernah pun buat cakoi ni, bkn ape, tkt xjadi....hihiihhii

    ReplyDelete
  2. salam maulidur rasul.... kite suke makan cakoi inti kaya marjerin...manis2 berkrim gitu...sedap yg tu...

    ReplyDelete
  3. sedap ni kak saya buat tak menjadi kena try resepi akak ni pulak

    ReplyDelete
  4. Salam Mama..wahhh siap ada sosej kat dalam nya..inilah kelebihannya buat sendiri boleh olah ikut selera kan....

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2