klik Nuffnang

Tuesday, January 15, 2013

Jom Ratah Pecal



Assalammualaikum buat semua...moga sihat sejahtera.Cuaca masih sejuk sekrg....pagi 10'C...grrrr..kat luar nampak terang tp suhu sejuk sebenarnya......berbungkus pakai tebal...siap stokin...Syakirah sampai 2 lapis stokin pakai dlm rumah. nasib baik semua paip rumah mmg ada hot and cold water...kalau tidak nak sentuh airpun tak tahan kesejukkan.
Utk entry masakan kali ni, nak kongsi pecal yg dah buat lama....baru sampai giliran upload di blog. Dah lama tak mkn pecal sbbnya byk bahan2 sayuran utama buatnya yg tak da dijual disini. kena special order dg org perseorangan...itupun ikut stok. jadi bila dpt order taugeh, tauhu, tempe & kangkung....apa lagi....terus buat kuah kacang utk mkn pecal.


Wpun dok jauh dr Msiapun...sayur2an Msia tetap jadi kegemaran....tp sayuran sinipun masa winter gini byk sayur yg fresh....geram nengok...murah pula tu...macam salad bulat, beli minggu lepas belum habis...mama beli lagi sbb geram, seketui baru 2.40 Le (RM1.20)..sayur2 lainpun murah skrg.
untuk resepi pecal ambil dr buku resepi lama mama;
Pecal
Sumber; Sajian Perantauan
Oleh; Dapurmamasya

bahan2
sayur - kacang pjg, kangkung, tempe, tauhu, timun, taugeh, karot atau apa2 sayur yg disukai - celur dg sikit garam & toskan

bahan kuahnya
300 gm kacang tanah (goreng tanpa minyak & tumbuk kasar)- mama letak dlm 2 cwn
5 tangkai cili kering
3 biji cili merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1 kpg gula melaka/ gula merah
1 inci belacan
seketul asam jawa- gaul dg air panas & tapis garam

Cara
1. Goreng dg sikit minyak sekaligus cili kering, bawang merah, bawang putih dan halia(bulat2 tak perlu hiris)beberapa minit. kemudian tumbuk dg garam dan belacan sampai lumat.Campur dg air asam jawa.
2. Campurkan pula dg kacang tanah dan gula melaka.masukkan air panas 1 cawan (atau secukupnya), kacau diatas api hingga agak pekat. rasakan asam dan garam.
3. Siap hidangkan kuah atas sayur2 yg dicelur tadi.


sedapnya meratah...kalau pecal suka mkn gitu mcm mkn rojak....


selitkan gambar depan rumah....suasana pagi....sejukkk....

15 comments:

  1. kalau kepakaran memasak tu ada...duduk jauh2pun xkisah bab makan...masak sdiri. Klau nk beli...ada tak org jual pecal kt sana?...;)

    ReplyDelete
  2. faa baru nampak kat dapur Kak Rose...dia pon buat pecal....

    ReplyDelete
  3. Wah! Tayangan perdana kita petang ni dari spesies Jowolah Mamasya.... jom tukar mangkuk tingkat... Amie bawakkan soto ayam, isikan balik dengan pecal ye... he he ehh rupanya pecal hanya tinggal kenangan!

    ReplyDelete
  4. Bestnyaaaa ratah pecal time2 sejuk tu.

    ReplyDelete
  5. sedapnya...pernah makan sekali..fuuhhhhh mmg sedap...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Adda. ada address blog tak ? nak kunjung balas

      Delete
  6. salam mama,
    pecal nie mmg sesuai diratah jew..dh lama jgk zila x mkn nie..dulu2 rajin beli kt pasar malam..skrg nie asik bli martabak jew..h ehhee nampak sedap kak

    ReplyDelete
  7. Salam mamasya...teringat kuah pecal arwah mak saya buat...

    ReplyDelete
  8. Salam mama.Sedapnya pecal..kak Ros memang suka tapi tak pernah masak

    ReplyDelete
  9. sedapnyer MamaSya...insyaAllah nanti nak buat gak la cuti hujung minggu ni...sedapnyer...=)

    ReplyDelete
  10. 10 darjah kak.....gile sejuk.....!...klau sy tu...mau kena serang dek asthma....cameron yg x brapa nak sejuk pun bole buat sy sakit dada.....huhu.....

    Sedap pecal tu....lama x mkn...

    ReplyDelete
  11. assalam Mamasya
    amboi sedapnya ratah pecal tu,nak jugak
    lama dah rasanya tak makan pecal2 ni, dulu2 la kan masa kat kg bulan puasa baru dpt makan pecal ni. Memang kesukaan ayah dan anak2nya jg he hee cuma masa tu lebih byk letak pucuk paku, taugeh dan tauhu. oihhh sedapnya teringat pulak heeee kuahnya pulak beli yg siap cuma bancuh dgn air panas, bulan puasa ada dijual kat kedai runcit.

    ReplyDelete
  12. pecal memang enak.. tak pernah boring kan makan nya..jadi mau makan pecal..huhuhu

    ReplyDelete
  13. amboi kak, org oversea rajin buat pecal..org kat sini makan pecal readymade je..hehe..malas nak buat..

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2