klik Nuffnang

Tuesday, May 29, 2012

Kenangan Cuti Msia (PT 2)





Assalammualaikum semua
Sambungan dari kisah Kenangan Cuti Msia....selepas cuti di Trg, kami bertolak ke Kel pula....utk bertemu mak dan sanak saudara di kg.Semasa di Kel, sempat juga ke Pasar Siti Khatijah tp tak ambil gambar sbb malas nak angkut kamera. Di Pasar Siti Khadijah sempat juga ronda bahagian makanan dan jumpa

nasi tumpang org Kel panggil nasi tupe...apa lagi terus beli sbb dah lama mencari


rupa nasi tumpang....nasi bgh bawah...lauk2 bgh atas.dah lama mencari nasi tumpang ni..puas dpt makan.selain itu ada beli juga nasi kerabu dan nasi dagang

setiap kali balik kg mak pasti belikan kerabu sare mkn dgn nasi.biasa bulan Ramadan byk org jual kerabu sare ni...


utk lunch mak masak sup tulang...

juga ikan percik bakar atas dapur arang.kalau balik kg, mama hanya tolong2 sikit kat dapur sbbnya mama suka mkn masakan mak, wpun ringkas tp selera mkn....air tangan ibu mmg sedapkan. makpun mmg rajin masak...anak2 sebut nak mkn apa pasti mak akan masakkan....teringatnya masakan mak .....


juga tak miss beli kuih lompat tikam.lompat tikam kelate biasa ada pulut merah....sedappp


beli cendol dan biji sagu.mama suka mkn dgn air gula dan letak ais je terutama masa bulan puasa.tak rajin nak buat kuah santan...


esok paginya sarapan pagi di rumah mak saudara....ada hidangan nasi dagang kelantan dg lauk ayam dan ikan.


juga puding,sandwich dan kuih ketayap...mee gorengpun ada. semuanya...termasuk set nasi dagang mak sedara masak sendiri.t.kasih byk mak da jamu kami sekeluarga, wpun sibuk dgn tempahan utk masak2, masih sempat lagi masakkan sarapan utk kami.mak sedara mmg selalu sibuk ambil tempahan masak2 tempat kenduri dll.kalau cuti sek gini pasti tak menang tangan....juga ambil tempahan menjahit...


selepas sarapan kami ke rumah mak saudara satu lagi.....melepasi kws bendang menghijau.....damai sekali


pemandangan yg cantik.....sukanya tengok view hijau begini....


habis cuti di Kel, kami bertolak semula ke Trg.singgah di Pantai Penarek sekejap utk melihat keindahan pantai yg membiru..


tengok bot2 yg berlabuh tepi pantai....ingat nak singgah mkn ikan celup tepung tepi pantai tp perut masih kenyang..jadi teruskan perjalanan ke KT.


esoknya mama janji nak jumpa Su kenalan Fp juga sedara belah husben, kami jumpa di kilang beliau Ziq Bakery di Kaw Perindustrian Chendering .Suka mama dpt jumpa Su,dengar cerita dan pengalaman dari seorg usahawanita yg berjaya dlm bidang bakery. Ziq bakery selain ada di Mydin Mall Trg, Gong Kapas dan beberapa cawangan di K.Trg, juga ada cawangan di Mydin Mall Melaka.


dpt mcm2 roti...kek aiskrim lagi.tkasih byk2 Su.moga perniagaan terus maju....


sekejapnya dah habis cuti di kg. sebelum bertolak balik....anak2 bergambar dgn sepupu mrk dan tok Wan

juga Syakirah dg sepupunya....


dalam perjalanan pulang dari Trg....abg Syazrin dgn Syakirah....seiraskan....?


lalu ikut Tangkak, singgah sekejap cuci mata dgn kain pula....


lagi view Pekan Tangkak yg terkenal dg tempat jual kain pasang.....


dah sampai rumah. beberapa hari kemudian jemput sepupu mama, Ida yg kebetulan ada xtvt tak jauh dr rumah utk bermlm di rumah kami, anak2 suka bila Ida dtg sbb dia pandai melayan budak2....


abg dari KL juga dtg mengunjungi kami. anak2 dg sepupu mereka..


bersiap2 nak ke JB..ada urusan sikit.kebetulan ada LE Tour De Langkawi, jlnpun tutup sekejap...


budak2 sekolah sepjg jln meraikan group Le Tour De Langkawi


dah sampai JB, melintasi Angsana. pergi balik hari tak sempat kemana2pun ....


cuti dah habis....packing barang...Syakirah pun sibuk nak tlg juga...


di KLIA...anak2 bersama sepupu mrk yg menghantar di airport


dah dalam pesawat bertolak balik....sekejap je 3 minggu bercuti di Msia...


flight transit sekejap di Bangkok sebelum meneruskan perjalanan....tamat Kenangan Cuti Msia

6 comments:

  1. salam Mamasya..hadoi dah seronok2 scroll down gamba dari atas sehinggalah ke bawah.. happy sungguh.. nampak masakan yang enak2... nampak pemandangan, sanak saudara.. bila gambar last tu.. hadoii sayu lah pulak.....

    ReplyDelete
  2. Salam.. Menariknya percutian akak waktu di kampung.. Pantai Penarek tu sangat cantik...

    Nur tak berkedip mata melihat juadah2 enak.. Banyak yang tak pernah makan. Susah juga nak jumpa terutama di JB ni.. Bila dah habis cuti, tentu rasa sayu nak meninggalkan tanah air tercinta.. (tak dapat bayangkan macam perasaanya.. so far tak pernah merasa duduk di perantauan..)

    Tq sebab sudi singgah blog Nur. Take care sis.. :D

    ReplyDelete
  3. Betul tu kak...mak masak apa pun sedap...sebab mak masak dengan iklas & kasih sayang yg tak belah bahagi...Mohon doakan mak sy sihat...lama sy tak balik kg...smlm mak br keluar wad.

    ReplyDelete
  4. alamakk.... ternampak lagi makanan feberet ratna tu.. kerabu sare... tiap kali bln puasa mesti teringin nak makan.. tp kat sini payah nak jumpa.. dulu kat kg di pahang ada juga yg jual (org kelantan) tp skrg dia dah arwah dah takde sapa lg yg buat... mmg dah bertahun juga tak jumpa kerabu sare tu.. ziela pandai tak buat? kalau pandai leh share resepi.. hihi.. leh kirim org belikan sare tu & buat sendiri.. nasi tumpang tu tak pernah lg mkn...

    suka tgk pemandangan hijau sawah padi tu...

    ReplyDelete
  5. Memang seronok gi kelate ni..bnyak makanan..cuma yang melemahkan tu perjalanannya yang amat jauh...kuss semangat..tu yang ulang alek selatan jer..

    ReplyDelete
  6. seronoknye sekali sekali balik msia kan...fnf pun baru je balik bulan mAc...cuti 3 minggu juga...sedapnye juadah2 tu...byk yg tak pernah makan lagi...pemandangan pun sgt cantik... InsyAllah panjang usia berjumpa lagi..

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2