klik Nuffnang

Tuesday, May 15, 2012

Ayam Tinju/Boxing Cara membuatnya



Assalammualaikum bersua kembali
Entry hari ni nak kongsi ayam tinju atau chicken boxing yg dibuat 2 bulan lepas....baru sampai turn masuk blog.Chicken boxing ni sesuai utk hidangan sekeluarga terutama kanak2....mahupun jamuan...mkn cicah sos,mkn nasipun boleh. Masa pertama kali tengok ayam tinju ni di satu jamuan, puas dok fikir mcm mana kepak ayam boleh dipotong jadi mcm peninju gini. Bila dah tahu cara2nya....suka mama ingin kongsikan pula di sini...mana tahu ada yg berkenan ingin mencuba.Tak da idea nak citer pjg2...jom tengok caranya.


Ada 2 cara boleh buat dgn guna 1 kepak ayam.Mulanya kepak ayam dipotong 2 begini


Ambil satu bahagian dan potong keliling dihujungnya bagi menanggalkan isi ayam dari tulang


tarik isi ayam dari sekeliling tulang


tarik isi ayam ke bawah dan cabut/tanggalkan tulang...

cabut tulang dr isi ayam.bolehlah digoreng


rupanya bila dah goreng...



ni bhg ayam yg satu lagi. potong isi ayam disekeliling bahagian yg diletakkan pisau itu



tarik isi ayam hingga kebawah semuanya dan biarkan tulang di bahagian atas.siap utk digoreng..


beginilah rupa paras bila di goreng.balut dg aluminium lepas goreng nak tutup rupa tulang..

Celupkan ayam dlm tepung setelah disalut dg telur, kepal2kan sikit biar bulat barulah digoreng.Utk tepung gorengan ayam, guna resepi ayam goreng rangup yg pernah kongsi sebelum ni.Boleh klik sini.


goreng dlm minyak yg byk


ayam gasak bertinju takpa ...jgn kita bertinju jugak...he...he...jumpa lagi next entry

11 comments:

  1. Lcm nie rupanya cara nak buat tu.... Terima kasih banyak2 Mama...

    ReplyDelete
  2. wahhh nak seketul..:)..tq kak share cara2nya jgk..teruja sgt nk mencuba nie:)

    ReplyDelete
  3. memang sedap layan ayam grg mcm ni kan ziela.. kalau ada byk masa bolehlah mencuba ni.. pernah tgk cik manggis & ika/arah buat juga dulu... cuma bab nak kena kumpul kepak ayam tu yg lemah sikit.. hehe.. selalu je lupa...

    p/s: kejap je dah setahun kat sana ye ziela...

    ReplyDelete
  4. salam mama..
    laaa ingatkan ada org bergaduh (boxing) kat sini rupanya mama buat ayam boxing hehe.. nampak sedap sgt lah, terima kasih sudi kongsi cara2nya nanti boleh la nak try. :)

    ReplyDelete
  5. wah bertinju yer hari ni...hehe...sedanya Mamasya...buat ratah duk dpn tv...

    ReplyDelete
  6. Slm mama...
    pastinya cepat jer licin kalau buat nie..hehehe...tqsm ma,siap tunjuk caranya..:))

    ReplyDelete
  7. salam mamasya,
    baguih rajin betoi.
    thanks for d info.

    ReplyDelete
  8. ada stepnya skali,bagus tu kak..
    laju je meratah ni, issshhh..sedapnya..

    ReplyDelete
  9. sedap nya.. enak banget nih.. nyam..nyam

    ReplyDelete
  10. oh gitu ye. hihi.. lagi senang anak2 nak mkn mcm ni kan, kalau tak penat jugak nak korekkan isi untuk anak2. good idea ni! ;)

    ReplyDelete
  11. sedapnyer mamasya... blh try nie.. makan panas2 mmg licin la pinggan tu.. hihihi..

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2