klik Nuffnang

Thursday, May 3, 2012

Apam Snow White @ Salju



Assalammualaikum semua.
Baru dpt update blog setelah menyepi beberapa hari.tak dpt sembang panjang hari ni, terus pada entry. mama nak tayang Apam Snow White @ Salju yg buat utk pot luck hari ni....utk xtvt ladies.Dah lama teringin nak buat apam letak nasi sbb mmg suka apam gini mkn dg kelapa. asyik tertangguh. Hinggalah semlm masa cari2 resepi kuih di internet, nak cari resepi kuih yg mudah dan belum pernah buat lagi....itu yg teringat nak buat apam ini.


Kuih apam salju ni mudah bahan2nya,kalau ada nasi lebih dr membazir..bolehlah buat. dan ramai juga kwn2 dah mencuba...sedapkan apam ni...lembut je.....enak dimkn dgn kelapa yg digaul garam.

Apam snow white
Sumber ; MYR @ qnq0910
Oleh; Dapurmamasya
Bahan-bahan ( 5 orang makan )- dpt dlm 52 biji..
3 cawan tepung beras
1 cawan tepung gandum
2 cawan gula pasir - letak 1 1/2 cwn
1 packet mauripan@ibu roti
2 cawan nasi
3 cawan air

Cara-cara
masukkan semua bahan ke dalam mangkuk yg sederhana besar kecuali nasi dan air
gaul bahan tersebut dan ketepikan sementara waktu
kisar/blend nasi dengan air sampai betul2 hancur
campurkan nasi yg telah diblend dengan bahan yg telah digaul tadi dan sebatikan adunan
biarkan adunan mesra selama satu jam..adunan akan mengembang selepas tu...
selepas satu jam, isikan adunan ke dalam acuan jeli/agar2 dan kukus dalam pengukus yang telah dipanaskan terlebih dahulu dalam 10-15minit
Note:1. sapukan acuan dengan sedikit minyak sebelum mengukus supaya hasilnya mengikut bentuk acuan bila dikeluarkan.
2. lepas sejam tu mmg adunan akan jadi berlobang2, kena kacau adunan yg dah kembang tu dgn senduk/sudu sampai lobang dah takde baru kukus/masukkan dlm acuan
3. bila masak permukaan dia akan jadi sama ada licin or merekah - kalau kukus guna apa besar-pilihan

letak warna2 biar nampak berseri-seriii....


nanti sembang lagi.....jemput jamu mata......


baru sempat ambil kalender dari dapur Rahel....tqvm Rahel kongsi kalender bulan Mei ni!

11 comments:

  1. salam kenalan..lawonye apam colour full la..mmg sedap apam nie..ain pun suke makan dan suke buat..nmpk mamasya punya warne warni terus nk g buat..:)

    ReplyDelete
  2. alahai comeiiinye apam snow tu...kaler2nye pon cantik2...kita suka sgt tgk...dh gebu mesti la rasanye pon sedap...

    ReplyDelete
  3. Assallamualaikum Mamasya..

    Aik??? Model cantik ayu tu tak kuar2 lagi ni?? Penat berjalan yer dia mamasya?

    Kak, mmg berseri betul apam ni.. Penuh dgn kaler2 yg ceria...

    ReplyDelete
  4. cantik combination colour tu kak

    ReplyDelete
  5. Hey Mamasya.. cantik apam nya, pasti makin enak yah kalo di makan nya dengan kelapa parut.. :)

    ReplyDelete
  6. Mamasya, ni antara apam yg saya suka...sedapnya ala2 rasa apam kampung kan...manis tul warna2nya tu...kt sana senang ke dapat kelapa parut?

    ReplyDelete
  7. salam mamasya
    kita pun dh simpan resepi nie lama..tp x terbuat kak..entah bila la nk cuba..suka makn apam nie..cantik2 color apam tue..lembut jew:)

    ReplyDelete
  8. sedap apam ni,lembut je kan..

    ReplyDelete
  9. Cantiknya apam...tk suka semua jenis apam. Kalau pegi bli kuih muih mesti beli.. Kalau balik kb tk n anak2 cari ambon. Suka sgt...

    ReplyDelete
  10. kuih apam ni ada mcm2 versi. tapi semuanya mmg sedap...

    ReplyDelete
  11. Mama...apam yg style dolu2 memang syidapkannn....kaler apam tu...x tahannzzz...memang salju je mata memandang..terus tekak memanggil nak ngap!

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2