klik Nuffnang

Thursday, February 24, 2011

Nasi Udang Nenas



Nasi udang nenas ni masak utk hidangan keluarga 2 minggu lepas. Di dapur lama pernah tayang...kali ni di dapur baru pula. Nasi udang nenas ni kelainannya sbb bahannya guna perencah tomyam dan dimasak sekali dgn nenas.

Nasi Udang Nenas
Sumber ; Fp Fifi fad

Bahan;
1 bawang besar potong dadu
3 bawang putih potong dadu
3 cawan beras
1 peket perencah adabi tomyam (kiub pun boley-tapi kena cairkan dulu)
1 batang serai dititik
1 1/2cawan udang kertas buang kulit - udang tak buang kulit
1 1/2 cawan nenas potong dadu
2 sudu besar marjerin (or butter or minyak biasa)untuk menumis
4 biji cili merah hiris - letak sebiji aja
sedikit serbuk kunyit
sedikit garam (ikut rasa)

Cara:
1. basuh beras dan toskan
2. tumis bawang till naik bau
3. masukkan perencah tomyam n serai, kacau rata till naik bau
4. masuk nenas, garam, kunyit kacau kejap 1-2 mins
5. masukkan air tutup periuk,biarkan air mendidih,
6. bila dah mendidih masukkan beras, tutup periuk
7. bila air nasi dah agak kering, masukkan udang n cili merah then
tutup periuk, kecilkan api. bila nasi dah masak, tutup api.
hidang kan dengan bawang goreng n daun sup.

nota dapur;
Udang tak buang kulit jadi lepas langkah 4 , terus masukkan udang. Dlm resepi asal tak da sukatan air utk nasi, kena agak. Masak ni letak 3 cwn air masa langkah 5.Bila langkah 7 , pindah nasi ke dlm rice cooker dan tambahkan 1 lagi cwn air sbb beras masih keras, masak dlm rice cooker. Bila nasi dah kering , kacau nasi dan tutup dgn aluminium foil agar nasi betul2 masa dan wap tak keluar,biarkan nasi dlm rice cooker hingga masak. Jika perlu kacau 1-2 kali agar nasi masak.



Mkn nasi ni tak ada lauk lainpun tak apa..nasinya dah ada rasa.....tp buat jugak ayam bakar...cuma ayam tak jadi posing sbb rupa tak menawan hati...

3 comments:

  1. Sedap nampak nasi tu...nak sepinggan boleh?

    ReplyDelete
  2. sedapnyer! terliur dh ni mama...dh bawa pinggan dh nk tapau ni...hehe

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2