klik Nuffnang

Thursday, January 13, 2011

Roti Goreng Rangup..mudah..anak2 suka



Roti goreng rangup ni hidangan minum ptg hujung minggu sebelum ini. Resepi tengok di blog Izah Muffin Lover...ptgnya terus buat. Tak bertangguh mencuba sbb mudah sgt dan bahan2nya pun dah sedia ada di rumah.

CRISPY FRIED BREAD
sumber: MyR @ Hasue , copy dr blog Izah Muffin Lover , t.kasih Hasue dan Izah.

Bahan-bahan

* 8 keping roti
* Serikaya - Secukupnya
* 2 cawan tepung gandum
* 2 1/2 cawan air
* 2 sm Marjerin
* 1 sudu kecil garam dan gula(gula bkn nak bagi perasa tp nak bg kuih sdikit berkilat je)
* Sedikit pewarna kuning

Cara-cara

1. Di dlm bekas,satukan tepung bersama marjerin,garam dan gula. Bancuh dgn air(guna whisk lg sng)warnakan kuning dan ketepikan.
2. Ambil 2 keping roti dan intikan dengan serikaya dan potong ikut citarasa..nak cantik buang kerak tepi pun boleh.
3. Panaskan minyak di dalam kuali utk menggoreng.
4. Celupkan roti td ke dalam adunan tepung dan goreng segera sehingga keperangan.

nota dapur mamasya; buat 1/2 adunan, cukup utk salut 8 kpg roti.



Anak suka roti goreng ni,mmg rangup..lain kali boleh buat lagi, cuba letak inti lain.

Bye-bye dulu...minggu depan jumpa lagi. Tuan rumah dari Jumaat till Ahad di Langkawi..bukan bercuti tp berbengkel bersama rakan2 sekerja di sana. Slmt berhujung minggu semua.

Salam dari Dapur mamasya

6 comments:

  1. mama

    ni roti pong kesukaan anak2 kita...rangup, sedap & nyaman jer makan pepagi ari..

    ReplyDelete
  2. wahhh roti goreng...kalau bubuh sardin pernah try....makan buat x pernah lagi...lepas nie nak buat sendiri ler..letak kaya...sedap jugak kannn

    ReplyDelete
  3. Wah! bole la i mencuba ni...I sendiri suka roti ni. Tak pernah buat pun tapi. Selamat berbengkel ye Mamasya. Bolelah beli coklat bebanyak kat Langkawi :)

    ReplyDelete
  4. Salam Mama....

    Roti Goreng Satu! Kopi O Satu!

    ReplyDelete
  5. semalam sy pun buat roti goreng juga...tapi tak letak kaya pun...
    senang kerja...
    selamat berbengkel!

    ReplyDelete
  6. Salam akak,
    Best juga idea roti goreng gini...nampak best tu.
    Ijan

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2