klik Nuffnang

Monday, September 24, 2012

Nasi Dagang di Hari Istimewa



Assalammualaikum buat semua....
Ni kisah semalam.... mama masak nasi dagang kelate semperna Anniversary kami.Syukur Alhamdullilah diberikan Allah kesejahteraan dan kebahgiaan buat kami bersama anak-anak tersayang, moga ianya berkekalan sepanjang hayat...Amin.
Tiada kek anniversary....sbb malasnya nak deko kek. ingat nak beli kek yg dah siap tp sebelum ni bila beli kek...anak2 kurang mkn kek beli, confirm mama kena habiskan sorang2. Jadi fikir2 nak masak apa yg special sikit....teringat nasi dagang yg mmg kegemaran mama & mr husben.


Lagipun dari raya lagi nak buat nasi dagang, ikanpun dah lama beli, stok berasa nasi dagangpun masih ada...tapi bertangguh hingga semalam. Nasi dagang mcm biasa mama padankan dg lauk gulai ikan makarel, acar mentah dan kali ni mama tambah dg sambal kelapa nasi dagang.Kalau org jual mmg jarang nak jumpa nasi dagang dihidangkan dg sambal kelapa.tp Nasi dagang mmg sedap dimkn dg sambal kelapa....penambah rasanya.Untuk resepi nasi dagang dan gulai ikan boleh tengok sini utk versi nasi dagang kelate dan Ganu di sini.


Ini pertama kali buat sambal kelapa nasi dagang. nama je sambal tp tak pedas langsung tak da letak cilipun hanya lada hitam. hasil carian resepi di google.. ..baru tahu yg sambal kelapa ni sama dg sambal ikan nasi kerabu. Utk resepi ni mama buat simple guna kelapa kering dan ikan tuna dalam tin. Ni resepinya..

Sambal Kelapa Nasi Dagang
bahan
3/4 cawan kelapa - goreng kekuningan
1 tin ikan tuna - tapis dan lenyek utk buang airnya @ 1 ekor ikan kembung rebus,buang tulang.
1 btg serai- potong halus
3 ulas bwg merah
lada hitam, garam, gula

Cara
Tumbuk bwg merah, serai dan ikan kembung, kalau guna ikan tuna tak payah tumbuk.Campurkan semua bahan dan rasakan. Kalau guna kelapa kering...campurkan dg sedikit air panas, kacau dlm microwave dlm 1-2 min/ kukus sekejap sampai kelapa lembut. angkat kacau...barulah digoreng.


Nasi dagang atas daun pisang utk anniversary....

22 comments:

  1. sedapnya mama, saya kalo mkn mesti x kenyang2...hihihi

    ReplyDelete
  2. sedapnyerr... feberet ratna jugak sebarang nasi dagang tp dgn syarat mesti lauk ikan ayelah.. hihi... ratna pun baru sekali try masak sambal kelapa mkn dgn nasi dagang.. itupun ikut resepi kak jie... apa2pun.. hepi anniversary buat ziela & suami.. moga jodoh kalian hingga ke syurga.. amin..

    ReplyDelete
  3. Sedapnya nasi dagang,Happy Anniversary. semoga bahagia selama nya bersama keluarga tercinta.. :)

    ReplyDelete
  4. Mamasya..

    dappnya....fe-be-ret saya tu...adehhh....bila posa, semua menu nampak sedap..semua dapur sy jengok hari ni hidang menu fe-be-ret.rasa nak buat semua menu je..adehhh napsu...

    Hepi anniversary buat mamsya & hasben..moga terus kekal bahagia hingga kesyurga...muahhhh!

    ReplyDelete
  5. Aduss mama, sedapnya nasi dagang ni...bila nak dapat mamam ye..yg jual kat psr malam tak sedap. Nak buat?*$!**

    ReplyDelete
  6. happy anivsry mamasya.. smga berbahagia berpjgan hingga ke hujung nyawa.. klau saya antara kek n nasi dagang ni saya pilih nasi dagang la.. hihihi.. btuah seisi krga dpt makan air tgn sendiri..

    ReplyDelete
  7. hepi eniveseri buat mamaSya n mr.asben...moga perkahwinan mamaSya sampai hujung nyawa....nampak sodap jer nasik dagang ni...dah la time2 hujan sekarang ni kat Penang....tgk pun dah jadi lapo....sian kat perut fiza....huhuhu....=)

    ReplyDelete
  8. aduh...tahu2 jer mamasya...dh lama mgidam nasi dgang ada sambal kelapa...tup2 dpt resepi hari ni...TQ! nk cuba utk raya aidiladhaa nti.Kalau rajin...boleh try n error dl...;)

    ReplyDelete
  9. Takde kek pun takpe..janji ada nasi dagang n the geng....leh makan puas2...adeiii telan2 liur je nengok Mamasya punya nasi dagang ni.....happy anniversary yer cayang....semoga sentiasa dalam rahmatNYA...amin.

    ReplyDelete
  10. happy anversry mama,x der kek pun x per kan..tp ttp ada mknan fav family..alahaii sedapnya..zila klu nk mkn nie kna g res pntai timur je lah..x pernah buat sendiri lg..

    ReplyDelete
  11. hepi anniversary mamasya.. sedapnyer nasi dagang tu..

    ReplyDelete
  12. hppy anniversary buat akak n hb...semoga berbahagia selalu n kekal selamanya...

    xtahan tgk nasi dagang buatan akak ni...nmpk sgt mnarik la..QH nk simpan yer resepi ni...tq kak

    ReplyDelete
  13. aduiiii..sedap nya.. i suka nasi dagang..selalu beli kat hartinie jee.. tapi tak leh makan selalu kan..

    ReplyDelete
  14. happy anniversarry semuga kasih sayang kekal abadi.
    nasi dagang tu tak tahan tengok. Nampak sedappppp sangat.

    ReplyDelete
  15. Happy Anniversary mama...smg sentiasa hot!!!!hehe....dgn masakan dan kekal bahagia hingga ke akhir hayat....arghh...xthn tgk menu mama..raya aritue mmbr buat...x puas mkn...nnti nak try test..:))

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum Mamasya,
    Happy Anniversary buat Mamasya dan suami, moga kekal bahagia hingga kesyurga. Aamiin
    selang sehari je anniversary kita kan...kalau dekat leh ptng kek sama2....samalah yatie pun tak wat kek, masak bubur putih bubur merah je tanda kesyukuran...tngk nasi dagang ni terliurlah plk....mmng sedapkan..

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum...happy anniversary.smoga bahagia berkekalan hga akhir hayat.sedap nasi dagang ni.favourite kami anak branak.cantik gmbr nasi dagang ni buat akk teringin nk mkn...

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum..
    Happy Anniversary kak..SEmoga berpanjangan jodoh kalian.wah, pakat ramai2 yg sambut anniversary bulan 9..Nampaknya jatuh bulan yg sama kita beranniversary, tp sy pd 1 september yg lalu.itupun tak buat apa2 juadah yg menarik, cuma N3nya tempias masuk kat N3 Puding Sagu Gula Melaka saya buat ptg tadi..hihi

    ReplyDelete
  19. assalam hepi anniversary Mamasya dan hubby..alhamdulillah bahagia ke akhir hayat dgn putera puteri comel2
    nasi dagang special...sedap tu akak dulu x reti makan ni tp skrg suka dah bila try tu he he sedap nasinya mcm pulut kan

    ReplyDelete
  20. salam ma... penah skali aritu makan nasi ni versi kelate mmg syedappp... lepas tuh terasa nk mkn lagik.. nak buat mls! nak bli lom tentu sedap.. beras tuh pon mcm jarang jumpa jerk... (alasan!) hihihihi

    ReplyDelete
  21. Salam amasya..mana komen Nekcik ye..rasa mcm beria ia buat ayat tapi tak sampai pun..anyway belated happy anivessary untuk mamasya..Nekcik doakan agar Allah berikan segala yang terbaik di dunia dan akhirat..insyallah

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2