klik Nuffnang

Friday, September 7, 2012

Juadah Utk Tetamu Ramadan yg lalu



Assalmmualaikum buat semua..
Org sibuk kongsi gambar raya mama pula baru sempat kongsi gambar Ramadan yg lalu, lagipun tak byk gambar raya yg diambil thn ni. Entry ni dan ada lagi 2-3 entry lagi yg tak sempat nak letak diblog sbb masak2 dah dekat nak raya. Wpun dah lepas masukkan juga utk entry sbg kenangan dan rujukan...idea utk menjamu tetamu masa akan datang.
Masak serba sikit utk tetamu pada 28 Ramadan....pasangan suami isteri org Arab sbb jemputan balas sbb sebelum itu kami dijemput berbuka puasa oleh mrk. Masak masakan Melayu sebagai hidangan utk perkenalkan masakan kita...lagipun mereka pernah ke Msia dan suka makanan Msia. Menu yg dimasak semuanya pernah dikongsi di sini, tak sempat nak mencuba resepi baru. Antaranya nasi beriani, ayam bakar berempah, paprik udang, ikan dori celup tepung, kari daging dg bendi, roti jala, mushroom sup & acar. Utk kuih berbuka rich choc puding & rissoles. manakala dessert lepas berbuka puding cocktail tp lupa nak ambil gambar. Jom tengok menu yg dimasak;


paprik udang


kari daging pekat campur bendi utk mkn dg nasi dan roti jala. Wpun pertama kali mkn, mrk suka betul dg roti jala terutama isterinya...bertambah..dia cakap sedap roit jala dan kuah kari daging ini. jadi mama tapaukan juga utk mrk bawa balik..


ayam bakar berempah yg terhangit sikit..hemm..


ikan dori goreng tepung


nasi beriani ringkas...ikut resepi diblkg paket rempah...


mushroom soup sbg starter ni satu je menu omputih. nipun mrk suka, mrk ingatkan mama beli yg dlm tin,tak lah.. ni home made mushroom sup.Kalau beli, setakat 1 tin tu hanya utk abg sorang aja.mana nak cukup, lagipun anak2 mmg suka mushroom sup. buat seperiuk baru puas mkn. utk resepi mushroom sup klik sini.


Buat risolles kebetulan inti masih ada yg dibekukan.tinggal buat dadar & goreng..


menu last sekali; Rich Choc Pudding..tetamu suka... favorit anak2 juga...mmg yummy terutama mkn yg sejuk. utk resepi klik sini

11 comments:

  1. semuanya sedap2 mama:)..mesti diorg makan bertambah2 nie:)nasi beryani tue..nampak sedapp.

    ReplyDelete
  2. Wawawaaaaa...ape ni....semua tayang yang sedap2...

    ReplyDelete
  3. waah..meriahla tetamu mkn..macam2 ada:)..bertuah tul..rajin akak sediakn mcm2 lauk pauk..klo sy x larat..huhu

    ReplyDelete
  4. sedapnyer mamasya...Fiza suka mushroom soup tu...anak2 n husben fiza pun paling suka...makan dgn garlic bread....wah cam dok negri omputih plak....hehehe....satu lagi Rich Choc Pudding tu...wah x tahan nengoknyer....ni kalau dapat kat anak2 licin ni....sedapnyer mama....apapun fiza nak minta izin nak ambik resepi mamasya yer...nanti kalau rajin nak buat....boleh yer mamasya...lagi satu jamuan raya mamasya ni mmg mantop lah...he he he

    ReplyDelete
  5. Assalam mamasya.. wahh.. mcm2 adaa.. semuanya sedap sedap belaka tu.. :-)

    ReplyDelete
  6. Kakkkk, puding akak berkilau kilau dalam gambar tu.. Seronoknya tgk juadah akak manjamu kawan2 di sana.. Meriahnya... Re: Mmg dah niat nak buat karipap tomei2 kat bawah tu.. Nak kena cari serunding dulu..hehehe..

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum Mamasya :D

    Dah berapa kali Kak Lin singgah sini tapi tak boleh nak komen...harap2 kali ni lepaslah hendaknya...

    Byknya juadah yang Mama hidangkan untuk tetamu istimewa ni...nampak sedap2 semuanya...terliur Kak Lin menatapnya...

    ReplyDelete
  8. Waahhh mamasya...banyaknya menu buka sambut tetamu.bila la saya leh jadi tetamu mamasya...leh makan menu mamasya yg semua buat sy ngencesss ni..x tahanzzz bila nak barrik mesia....jgn lupa jemput sy datang umah tauuu..

    ReplyDelete
  9. saya citer ngan suami...suami ckp best ni klu dpt jmputan mamasya:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon.akk boleh jemput jamu mata je ya....hi..hi..

      Delete

Klik Nuffnang2