klik Nuffnang

Monday, January 9, 2012

Nasi Dagang Ganu



Assalammualaikum buat pengunjung semua
Entry hari ni nak kongsi menu nasi dagang yg dimasak utk sarapan...masak lebih terus buat lunch kami sekeluarga beberapa minggu lepas. Kali ni masak nasi dagang Trengganu....beras pulut angkut dr Msia. Nasi dagang ni antara juadah favorit kami sekeluarga....anak2 pun suka. Cuma nak ngukus tu yg kena rajin sikit....kalau tidak tak dptlah mkn nasi dagang. Set nasi dagang kali ni makan dg gulai ikan makarel dan acar.
Resepi nasi dagang kali ni dari MYR, tkasih tuan resepi sbb mudah sukatannya tp dah diolah sedikit mengikut citarasa.

Nasi Dagang Trengganu
Sumber asal; Yani@MYR
Oleh ;Dapurmamasya

Bahan-bahan ( 6 orang )
4 cawan beras jasmen - guna beras lain dan campur juga dgn 1 cwn beras pulut
1 tin(400ml) santan pekat
4-5 ulas bawang putih-dimayang - tambah 5 ulas bawang merah-hiris kecil2
1cm halia - hiris macam bilah mancis
1 sudu kecil halba
garam
gula

Cara-cara
Bersih beras dan rendam. Sekurang-kurangnya 4 jam
Ambik 1/4 tin santan. Tambahkan 1/4 cawan air untuk jadikan santan cair. 3/4 tin santan lagi jadikan sebagai santan pekat.
Masak santan pekat bersama bawang, halba, garam dan gula sehingga gula/garam hancur. Jangan biarkan terlalu lama. Nanti nasi akan rasa cepat muak.
Toskan beras. Kukus sekejap lebih kurang 5 minit. Kemudian angkat dan gaulkan dengan santan cair. Kukus semula sehingga nasi masak.
Bila nasi dah masak, angkat dan gaul pula dengan santan pekat. Kukus semula dalam 5 minit.
Bila dah siap bolehlah dihidangkan bersama gulai ikan tongkol atau kari ayam.



Manakala utk lauk nasi dagang mama suka makan dgn ikan tongkol....kalau kat sini ganti dgn ikan mackarel. Utk resepi gulai ikan,biasa guna resepi dari buku masakan lama mama iaitu Sajian Di Perantauan...selalu buat sbb kena dgn selera kami sekeluarga.Bahan2nya tak guna rempah yg dah siap tp rempah yg dibuat sendiri.

Gulai Ikan Tongkol (Lauk Nasi Dagang Trengganu)
Oleh ;Dapurmamasya

Bahan
1 ekor ikan tongkol/mackerel sed besar - guna 2 ekor ikan makarel saiz kecil
4 kpg asam keping
4 sm cili boh/lada kering
1 biji kelapa - guna 1 pkt santan debu
3 biji cili merah -belah 2 memanjang/cili padi
2 sm gula merah
5 biji belimbing buluh (jika ada) - tak ada, ganti buah tomato
garam secukupnya,minyak
2 sudu kerisik

bahan2 kisar
2 sm ketumbar
1 st jintan manis
1 st jintan putih
10 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1 inci halia, 1 inci lengkuas, 1 inci kunyit

Cara memasak:
1. Ikan direbus dgn garam dan asam keping dgn sedikit air hingga kering. Seelok disimpan satu malam.
2. Tumiskan bahan dikisar sehingga wangi. Masukkan cili yang dibancuh dgn sedikit air .
2. Masukkan santan,gula merah dan garam. Kacau sehingga mendidih.
3. Apabila mendidih baru masukkan ikan dan kerisik, biarkan kuah agak pekat,reneh seketika biar bahan2 mesra barulah dirasa masin dan manisnya.
4. Sebelum diangkat masukkan cili merah/cili padi dan buah belimbing.
(edited tiada rempah)



siap terhidang gulai ikan...



dah boleh jamu selera...jemput semua makan nasi dagang dg air teh O!

16 comments:

  1. salam mamasya...tiap kali fkr nak buat nasi dgg, bab kukus yg xberapa rajin,tp klau mkn siap bertambah2 lg....adoiiii sakit tol...hihihihhi

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Ziela,

    waduh sedapnya nampak gulai tu...nanti Nur masuk list dulu...so far lum pernah rasa nasi dagang...nampak mmg menyelerakan gitu...hehehe...budak2 mana ni mamasya??

    ReplyDelete
  3. Memang lama dah teringin nak buat nasi dagang ni...asyikla bertangguh...bab nak mengukus nasi tula yg tak bape nak rajin..adoiai!....kalau tanak je pas tu kukus boleh agaknya kan...he he..:)

    ReplyDelete
  4. Mamasya cayangggg...amboiii tayang nasi dagang la pulak..berkurun dah x buat...tp makan selalu gak..sbb banyak kat Kuantan nih..hahaha, pilih jek nak yg mana... :)

    ReplyDelete
  5. As-salam mama...
    baru makan nasi dagang ni 2 minggu lepas masa jamuan akhir tahun kt taman....
    rajin mama ye...

    ReplyDelete
  6. dah lama teringin nak wat nasi dagang..asyik tertangguh tak sudah2..beras nasi dagang dah berbeli..ish3X bila lah nasi dagang ni nak berada didapur iza lah.
    nasi dagang dgn gulai ikan tongkol mamasya tu nmpk menyelerakan..pekat betul kuahnya..mesti sedap..

    ReplyDelete
  7. Ini yang best nasi dagang Ganu sudah sampai Cairo...mak aii bawa naik unta...pas tu pergi Nil Cruise ...best makan dengan pillaf rice Nil and belly dancing....

    ReplyDelete
  8. sedapnya tgk nasi dagang akak ni...teringin nk buat sendiri juga tapi tak ada la halba tu kat sini.

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum Mamasya
    Selamat Tahun Baru 2012

    *Berselera Kak Lin tgk nasi dagang Trengganu...tempohari kawan Kak Lin ada bagi beras nasi dagang kelantan tapi x masak2 pun lagi...kena tunggu anak2 semua balik baru nak masak..

    ReplyDelete
  10. mama nasi dagang ganu warna putih..nasi dagang klate warna merah....dua-dua pun kak ros suka.Maalum la kita org pantai timur.

    ReplyDelete
  11. aslmkum mamasya.. sedapnya.. nk buat mmg tak rajin.. huuu.. tgok kari ikan yg pekat tu.. mmg myelerakan..

    ReplyDelete
  12. salam mama..nasi dagang dah sampai sane ye.saye sdr x terbuat2 lg..sedap nampak gulai dagingnye tu.. :)

    ReplyDelete
  13. Salam Mamasya,

    Boleh hantar sepinggan mai kat rumah Kak Ros ni....?

    Dulu pernah ada la sekali Kka Ros makan nasik dagang ni,memang sedap...tapi nasik dia warna perang...cara masak dia sama ka ngan nasik dagang Mamasya ni...?

    ReplyDelete
  14. dah lama diana x makan nasi dagang.. terakhir makan ketika pergi sjung ari tu... memang sedap ler nasi dagang kan mamasya... teringin pula nak makan... sedaap2!!

    ReplyDelete
  15. salam..mana nak beli beras nasi dagang ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam

      beras pulut utk nasi dagang ada dijual di kebanyakkan kedai.beras pulut biasa yg digunakan utk buat kuih dan lain2.

      Delete

Klik Nuffnang2