klik Nuffnang

Monday, January 16, 2012

Nasi Minyak Ganu



Assalammualaikum
Seperti entry makan2 sebelum ini antara menunya adalah nasi minyak Ganu. jadi utk entry hari ni nak kongsi resepi nasi minyak.Sebenarnya sebelum masak2 utk tetamu, minggu lepas dah masak2 utk mkn kami sekeluarga....kira mcm food testing dulu, bila dah pass rasa.....menepati selera kami sekeluarga barulah dihidangkan utk tetamu.
Masak minggu lepas sbbnya asyik dok teringat nasi minyak yg dimkn bila balik cuti ke Trg...biasa sarapan pagi akan keluar beli sarapan pagi di mana2 kedai...warung hingga ke Pasar Cabang Tiga. Antara sarapan yg disukai nasi dagang Trg, nasi minyak dan nasi impit sambal kelapa. Kalau balik Kelate lain pula menu sarapan yg dicari....sudah semestinya nasi kerabu daging bakar, nasi dagang Kelate,laksam dan lompat tikam...citer ttg makanan pantai timur yg sedap2 ni teringat pula kat kg....



Sikit kelainan nasi minyak Trengganu yg biasa mkn ialah warna nasinya....ada warna-warni mcm nasi hujan panas warnanya. Manakala lauk, sedap digandingkan dgn gulai daging dan acar...kalau nak mkn dg gulai ayampun sedap juga. Resepi dari K.Norma/Coretan Dari Dapur, t.kasih byk2 K.Noorma sudi berkongsi resepi.

Nasi Minyak Trg -
Sumber; K.Norma/Coretan Dari Dapur@Dapur digital.blogspot.com
Oleh; Dapur mamasya

Bahan-bahan: Hidangan utk 5 org
3 cawan beras basmathi
4 1/2 cawan air - jika guna beras lembut kurangkan air atau mengikut kesesuaian beras trsbt.
1/2 cawan susu cair
1 sudu kecil garam
pewarna kuning - tambah pewarna merah
2 helai daun pandan -disimpul

Bahan utk menumis:
1 sudu besar minyak sapi
2 sudu besar majerin
3 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga
2 kuntum bunga lawang
1 inci kulit kayu manis
1/2 in halia ]
3 ulas bawang merah] dimayang
1 ulas bawang putih]

Cara membuat:
Beras dicuci kemudian ditoskan
Panaskan minyak sapi dan majerin dlm periuk. Masukkan bahan tumis
Goreng hingga naik bau/kekuningan
Masukkan beras dan daun pandan, kacau sekata
Masukkan air dan susu
Tanak hingga kering, kemudian masukkan pewarna kuning (tambah pewarna merah). Biarkan seketika
Kemudian gemburkan nasi guna garpu
Sedia dihidangkan bersama lauk pauk



nasi baru masak...ni nasi yg dimasak semasa jamuan mkn2 yg baru lepas.masak dlm 2 periuk...kali ni tak letak byk sgt pewarna. senang hati sbb nasi masak elok....tak meragam dan langsung tak hangit.


penambah selera....mkn dgn sambal belacan.

resepi gulai daging tanpa santan yg dimakan dgn nasi minyak ni akan menyusul....

7 comments:

  1. urghhhhh! sabar....sabar..... telan liur jela tengok gmbr2 ni...

    ReplyDelete
  2. Ya ALLLAH ziela,,,,tengok pic tu cantik nyer kejadian nasi tu..besar besar beras nyer..mmg syok gak nyer masa makan kan..ni mmg beras basmati ker ..

    ReplyDelete
  3. Aslmkmm Mamasya. Panjang nya beras tu, nampak warna lembut jer, suker lah!
    p/s Buat lah video Syakirah juga, tingin nak dengar Syakirah nyanyi, tentu Liana suka & boleh nyanyi sama2....

    ReplyDelete
  4. Salam kak..

    Sedapnya!!!! lama tak makan nasi ni, dapur ira pun dah lama tak berasap...hehehehe

    ReplyDelete
  5. As'salam Mamasya

    Nasi minyak sedapnya, baca entri pun dah terasa2 kat tekak ni..hehehe kaler nasi pun mengoda dah tu..nak sepinggan..hihi

    ReplyDelete
  6. salam mamasya...terliur tgk nasi minyak ganu ni.. aduhai, beras panjang2 tu.. jeles tau.. hihi... ni la resepi yg buat jamuan aritu ye... :) sedappppp nampak :)

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2