klik Nuffnang

Saturday, July 9, 2011

Apam Dot Dot (Resepi 2)



Selamat berhujung minggu semua....tentu ramai yg sibuk dgn xtvt keluarga masing-masing di hujung minggu ni. Di sini cuti mingguan hari Jumaat dan Sabtu. Manakala hari kerja...waktunya pula dari 8 pg - 3 ptg,waktu sekolah pun sama 8-3 ptg. Tapi skrg ni sek tutup sbb summer holiday sampai hujung bulan lapan.
Entry kali ni nak tayang apam yg cukup femes iaitu apam dot-dot....ramai dah buat apam ni...cuma mama baru berkesempatan mencuba....dok tangguh nak buat...dari Brunei....balik Msia...pindah Mesir baru rajin nak mencuba. Padahal tak lah susah bahan2nya. Tapi sejak dok sini dah 2x buat....kali pertama 2 minggu lepas dan kali ke2 baru2 ini masa birthday Syakirah



Kenapa apam dot-dot resepi 2....kerana apam ni menggunakan resepi lain iaitu resepi apam strawberry yg mama pernah cuba dulu2.Bila tengok tarikh di Fotopages mamasya , tarikh entrynya 18-Nov-2007.Cukup lama iaitu masa aktif di dapur fotopages, dimana resepi asal dari Fotopages Masriyah tp Fp Yah dah tutup...Yah antara kwn2 yg cukup aktif FP dulu. Tapi skrg Fp dah tak aktif...ramai pindah ke blog termasuklah mama.



Berbalik kepada resepi ni..mama suka sbb sukatan guna cwn.....tak payah nak bawa keluar penimbang dr gorbok. Satu lagi apam ni guna tpg naik sendiri...yg lain2 tu sama dgn resepi apam dot-dot yg terkenal itu.



Berkenan dgn Apam Polkadot Versi Ladybird di bakery2embroidery.blogspot.com...kemudian nengok Shima tayang di FB...nak jugak membuatnya tp hasil taklah comeii sgt.



Ni antara kumbang2 terpilih yg layak posing di blog.....yg tak layak tu awal2 dah kena ngap..he..he...

Apam Dot Dot (Resepi 2)/Apam Strawberry
Sumber; Dapurmamasyablogspot

Bahan
2 biji telur
1 cawan gula
1 sudu kecil ovallete
2 sudu esen vanilla
1 cawan susu segar
2 cawan self raising flour ayak terlebih dahulu
Jem strawberry -(utk mudah masukkan inti jem ke dlm plastik,gunting sedikit hujung/muncung )
pewarna yg disukai.

Cara.
1.Panaskan pengukus
2. Pukul telur, gula, esen vanilla dan ovallete hingga kembang dan bewarna putih.
3. Masukkan susu segar, gaul sebati
4. Masukkan tepung, sebatikan
5. Bahagikan adunan kpd 3 bahagian mengikut warna yg disukai.Isikan adunan kedlm beg plastik utk memudahkan mengisi dlm acuan.Letakkan alas mangkuk kertas dlm acuan (boleh guna acuan lompang atau tat).
6. Masukkan separuh adunan dalam acuan, kemudian masukankan sedikit jem strawberry,dan masukan lagi adunan keatas jem tadi sampai penuh.Hiaskan dot-dot ke atas adunan yg penuh itu mengikut kreativiti.
7.Kukus selama 10-15 minit dg api sederhana.(balut tutup kukusan)

nota dapurmamasya;
Kalau ada dot-dot yg terbesar...tersenget jadinya,jgn risau ambil toothpick.baiki dot-dot tersebut dgn menggunakan toothpick tersebut dgn buat keliling dot-dot tersebut mengikut saiz yg diperlukan, lebihan warna itu dikacau dgn warna asas adunan dlm acuan tersebut.



Rupa paras apam sebelum dikukus...



Adunan pertama...kukusan terlebih panas...jadi apam mekar tp anak2 suka apam mekar ni ..lembut.



Ni pula bermcm rupa apam yg dibuat masa majlis hari jadi Syakirah yg baru lalu....tak letak intipun sbb nak cepat tp sedang elok manisnya.



Ni pula rupa paras apam strawberry yg pernah buat di dapur fotopagesmamasya dulu...ceria dgn pelbagai rupa..

14 comments:

  1. Assalamualaikum Ziela,

    tadi dh keluar,nur patah balik...hehe..bila mamasya sebut nama Yah...jadi rindu ngan Yah...pernah dulu Yah tegur nur...tk tau apa khabar dia skrg...sibuk gaknya.

    bila tengok tarikh thn 2007 tu teringat waktu zaman berfotopages dulu...rasanya dh lama kita semua di fotopage dan kini di blog...tingat Yah tu suka buat apam..cantik2 dan berbagai rupa apam2 tu...kalau ada kenduri kendara nie muai mamasya!! Hehehe.

    ReplyDelete
  2. salam ziela..cantik apam di lady bird kan..mesti anak2 suka kan.
    wah meriah besday syakirah..mcm2 menu ada...ramai mak2 dan pak arab beserta anak dtg..hidangan npk sedap sekali..akak tahu...bab2 mcmni ziela mmg rajin msk berbagai menu dan nasi

    ReplyDelete
  3. amboi ziela..pas naik pgkat jd GM Dapur. ari2 posting paperwork yerk...syiokkkk kita tgk...hehehe

    ReplyDelete
  4. Along jer yg belum buat ni.... kita bab2 apam ni seram nak buat selalu jer tak menjadi... tah nape ler...

    ReplyDelete
  5. salam kembali mamasya atau ziela
    akak baru balik dari rumah ummi..pun ada apam dot.dot gak..Akak belum ada keberanian lagi nak buat apam ni tau.dah lama teringin..mmm...bila lah nak mengapam ni..

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum. err , comel nya apam dot dot tuu :) apam mekar tu suka lahh. mcm mna nk bagi dia jadi mekar ehh.

    Actually amal pun ada buad apam dot dot tp dot dia tak jadi sebab silap guna pewarna ja tnpa tepung.igtkan asing2 rupanya sama ja tepung yg kita guna untuk apam tu :)
    http://applehijaulife.blogspot.com/2011/07/ketuk-ketuk-amalina.html

    ReplyDelete
  7. salam mamasya..comelnyer apam ladybird.. sy nak wat tp kurang kerajinazn.cantikler barbie cake utk syakirah tu...syakirah pun comel sangat.. :) rumah pun lawo..aduh, mimpi jap tgk rumah mamasya... :)

    nanti amik award n tag kat lbog saye k.. tenkiyu :)

    ReplyDelete
  8. salam mamasya...
    cantik betul apam tu, lebih2 lagi apam ladybird tu..

    ReplyDelete
  9. salam mamasya...
    sya buat apam ni ikt mama punyer resipi ni la..tp kn prmukaanye xcntik la jd mcm prmukaan bulan pulak..
    knapa yer..batch y mula2 kukus cntik jer..
    msuk batch y kedua n seterusnyer tros jd lobang2..
    tlg yer mama..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aslmkum Shar.maaf baru sempat jwp ttg apam ni.kalau berlubang atas apam mungkin disebabkan air pengukus jatuh atas apam.tutup pengukus kena balut dg kain dan lap juga di sekeliling dlm pengukus sekiranya byk air.

      Delete
  10. askum mamasya..
    Alhamdulillah skrg sya guna resepi dr mama je utk buat apam dot2 ni senng sbb sukat pakai cawan.pastu gebus n lembut je..izinkan saya CnP resepi mama ni dlm blog saya,utk rujukan pada masa akan dtg...apapun tq pada mama sbb sudi share resepi...

    ReplyDelete
  11. salam mamasya, saya ikut resepi yang mama bagi ni, tapi tak lembut sangat..macam mana nak lembut lagi?ke apam polkadot ni memang tak kan selembut apam beras ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. apam ni lembut elok bila masak. boleh baca tips di sini utk dpt apam; http://dapur-mamasya.blogspot.com/2012/02/apam-polkadot-lagi.html

      Delete

Klik Nuffnang2