klik Nuffnang

Saturday, July 30, 2011

Jemputan makan-makan masakan Mesir



Assalammualaikum semua.Sekejap je masa berlalukan....kini Ramadan yang dinanti bakal menjelma lagi.Tentu hujung minggu ini ramai yg sibuk membuat persiapan menjelang Ramadan... kaum ibu ada yg dah menghitung menu apa utk sahur dan berbuka hari pertama nanti.Dan yang paling seronok kalau dpt pulang ke kampung mula 1 Ramadan bersama ayah bonda..sanak saudara.... tentu meriahkan.Di kesempatan ini nak ucapkan Selamat menunaikan ibadat puasa buat semua.Mohon maaf jika ada salah silap. Moga Ramadan yang penuh berkat dapat dilalui bersama-sama dgn sebaik mungkin.

Untuk entry kali ni, nak citer ttg makan-makan...bukan masak di rumah tp memenuhi jemputan makan-makan di rumah org Mesir....staf mr husben.Acara makan-makan ni berlaku bulan Jun dan awal bulan Julai yg lalu tp baru sempat update di blog.

Kebanyakkan makanan yg dihidangkan merupakan makanan yg baru pertama kali jumpa...semuanya mama cuba....nak rasa kelainan makanan Mesir. Anak-anak pula susah sikit bila nak mencuba makanan yg baru tp ada juga yg mrk suka.Sayangnya mama lupa nama makanan....dah mkn kenyang terus lupa nama makanan..hi..hi.. padahal dah tanyapun dgn tuan rumah nama setiap makanan.

Jom jamu mata dgn makanan yg dihidangkan di rumah yg kami pergi...



Mahshi yg merupakan makanan utama selain dari roti/ish. Mahshi ni nasi yg dimasak dlm daun/sayur. Yang warna kuning tu nasi dimasak dlm kubis, manakala yg hijau dlm daun khas yg mmg ada dijual.



baked pasta



lauk udang goreng



daging masak pekat



daging dibakar



chicken fillet disalut tepung berempah..



kentang yg dibakar dlm kuah sos...



ayam bakar



nasi kabsa dgn ayam telah siap dipotong kecil-kecil



Tuan rumah sekeluarga dg Syakirah



Syakirah dgn anak tuan rumah. yg 2 org bertudung tu kembar...comelkan!

Ni pula juadah di rumah satu lagi yg kami kunjungi pada bulan Jun lepas



Hidangan nasi putih dgn lauk-pauk..



Kari ayam dah kuah cicah utk roti



Ni tulang kaki dimasak pkt dgn sos tomato .Abg Syamil suka betul dgn masakan ni..



mahshi...nasi dimasak dlm capsicum



nipun mahshi juga...yg ni nasi masak dlm terung.



Syakirah dgn anak sulong tuan rumah, anak ke2 baya Syakirah malu nak bergambar..

8 comments:

  1. Assalamualaikum mamasya...
    Salam ramadan juga buat mamasya sekeluarga... salah n silap harap d maafkan yer..

    wah meriahnya juadah2 tu... nampak semuanya menyelerakan sekali... sedaaap

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum mamasya..... sedapnya menu2 menarik makanan mesir tak pernah tengok hehe...
    selamat berpuasa buat mamasya dan keluarga ...semoga beroleh keberatan dari-Nya ...

    ReplyDelete
  3. salam mamasya - ramadhan al mubarak to you & family

    ReplyDelete
  4. Salam Mamasya,
    Bestnye makanan2 tu semua. penuh meja tu :)
    Selamat berpuasa buat Mama sekeluarga. Pengalaman baru buat mama dan semua kan berpuasa di tempat baru :)
    Ijan

    ReplyDelete
  5. Salam Ramadhan Al-Mubarak utk Mamasya sekeluarga. Seronok nya makan2 ya, ala2 Mesir nampak keistimewaan yg tersendiri.

    ReplyDelete
  6. slmt berpuasa utk mamasya sekeluarga.

    ReplyDelete
  7. salam mamasya...kullu sanah wa enti toyyibah...sy nk tanye...camner nk masak tohinah???sy ni giler mkn to'miyyah bil baidh / bil ful...setakat shaksgukah sy leh je...dulu gemar giler tuna bil baidh kat zaqaziq...leh x dptkn ingredient??jazakillah

    ReplyDelete
  8. Salam. akk belum pernah buat tohinah...

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2