klik Nuffnang

Saturday, February 23, 2013

Lunch utk tetamu Arab




Assalammualaikum buat semua dan slmt berhari minggu..
Samb dari kisah menjamu tetamu...keluarga Arab pada hari sabtu minggu lepas.lauk, nasi dan kek dah tayang dlm entry sebelum, jadi entry hari ni kongsi hidangan penuh yg mama masak utk tetamu. Utk menunya ada juga masakan yg dah masak sebelum ini iaitu mushroom sup sbg starter, roti jala & kuah kari, ayam bakar blackpepper, rich choc pudding & risolles.

Bila mama buat mkn2 utk tetamu selalu juga ada yg bertanya pada mama, mama masak sorang2 ke....taklah...mama bukan superwomen....larat masak semua...ada yg turut membantu mama di dapur iaitu biktin dan mr husben juga turut sikit-sebyk membantu. Biktin sudah 3 thn bersama kami, sebelum ini di Msia bekerja dg kami...dari Msia bawa ke Cairo...kira rezki dia juga dpt merantau dg mama ke Cairo tp dg majikannya dulupun dia dah pernah tinggal di Abu Dhabi. Biktin pula rajin orgnya...itu yg mama suka dan dia minat belajar masak dg mama....terutama bila mama mencuba resepi baru...termasuklah baking, boleh belajar masak katanya...gratis lagi tak payah nak ke kelas. Biktin adalah bibik ke 4 kami, 3 bibik yg sebelum ini semuanya balik setelah habis kontrak 2-3 thn bekerja...Alhamdullilah semua tamat kerja dg baik.
Ok itu saja ttg bibik....berbalik ttg citer hari ni....mari tengok apa yg dihidangkan...


Nasi hujan panas...yg dipuji oleh tetamu...ckp sedap.mula2 mrk ambil sikit lepas tu tambah lagi. siap tanya mcm mana buat nasi warna2 begitu sbb pertama kali mrk tengok. Utk resepi sini.


kari ayam utk dipadankan dg


roti jala.

acar mentah....kalau org Arab suka sayur pickles..masam2...itu yg mama buat acar...mmg suka tetamu.


udang 3 rasa....ni lauk kesukaan tetamu. Utk resepi klik sini.


ayam bakar blackpepper lagi.....ulang2 masak tak jemu.Ayam dah siap perap sehari sebelum....paginya tinggal bakar.


Daging rendang hitam Utk resepi sini.


Rich choc puding lagi....mcm sama buat sebelum ini sbb guna acuan yg sama.oleh kerana anak2 suka ...mamapun suka... buat lagi.utk resepi klik sini.


Risoles lagi.....kebetulan belah mlm kami pula ada jemputan mkn2, jadi bawa risoles sbg buah tangan.


inti risoles dan dadarnya.sambil melipat risoles belah mlmnya...sambil tengok tv dan layan anak2 juga....kalau gulung sorang2 kat dapur...boleh ngantuk dibuatnya. utk resepi klik sini...



Red velvet cake.resepi sini.


sebakul coklat.. buah tangan dari tetamu


Ada satu lagi dessert yg hidangkan utk tetamu.nantilah mama kongsi kemudian ya...jumpa lagi..

9 comments:

  1. Asslmkm Mamasya.
    Macam2 ada. Meriah meja. Sedap2 pula tu. Untung tetamu tu. :-)

    ReplyDelete
  2. Ooo byknya.Pasti tetamu pulang dgn pantun..gendang gendut
    Tali kecapi
    Kenyang perut
    Senang hati :)

    ReplyDelete
  3. Ooo byknya.Pasti tetamu pulang dgn pantun..gendang gendut
    Tali kecapi
    Kenyang perut
    Senang hati :)

    ReplyDelete
  4. sedapnyer tgk dgg rendang tu...nanti nak try jugalah la....semuanya sedap...bukan sedap makan ja tgk pun dah sedap....dapnyer...

    ReplyDelete
  5. salam mamasya, bila lah akak nk jadi tetamu ni semua nya nyaman tu tentu tetamu tak mau balik selagi belum habis makanan kan, semoga mamasya selalu murah rezeki, kata orang menjamu orang dpt pahala berganda2 lagipun tetamu yg dtg pun bawa rezeki jugak tu kan..

    ReplyDelete
  6. terleleh air liur tgk nasi hujan panas tu..heheh..Bila la nak cuba bt ni..heheh

    ReplyDelete
  7. kenyang tetamu yg datang bertandang.....murah rezeki tuan rumahnya....:-)

    ReplyDelete
  8. Mamasya memang hebat! Pandai pilih menu untuk tetamu walaupun tekak tak sama dengan tekak kita... sampai menambah2 tetamu Arab tu makan. Syabas Mamasya!

    ReplyDelete
  9. Salam Mamasya...apakhabar? Sihat sejahtera hendaknya. Kak Jun nak cuba resepi ayam black pepper tu. Sedap sangat tenguk dalam gambar tu. And risoles tu pun kak Jun suka...teringat kenangan di asram Delita UITM dulu, warden kami tu rajin buat Risoles. Tak pernah tanya resepi pun sebab tu tahu makan saja. In sya Allah, nak cuba juga.

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2