klik Nuffnang

Thursday, April 28, 2011

Pajeri Nenas



Jika sebelum ini udang masak dgn nenas tapi kali ni udang masak butter prawn...nenas pula buat pajeri. Buah nenas ini pemberian jiran...beberapa hari simpan dulu..tunggu week end baru berkesempatan masak. Suka dgn masakan pajeri..tak kira pajeri nenas mahupun pajeri terung.Anak suka dgn kuah pajeri tp nenas diaorg tak makan.

PAJERI NENAS
sumber Fp K.Liza

Bahan
1 biji nenas [potong kecil]
3 cawan santan pekat [1 biji kelapa]
1 inci halia ]
5 ulas bawang merah ] tumbuk
2 ulas bawang putih ]
1 sudu besar udang kering [tumbuk]
1 inci cm kulit kayu manis
6 sudu besar rempah kari ikan [bancuh ngan air]
4 sudu besar minyak
2 sudu besar gula merah/putih
2 sudu besar kerisik
Garam secukup rasa

Cara membuat
1. Panaskan minyak dalam periuk dan tumiskan bahan tumbuk, kulit kayu
manis dan rempah kari yang digaul dengan air.
2. Masukkan kerisik dan nenas. Kacau supaya rempah tidak melekat pada
periuk.
3. Masukkan santan dan garam serta gula merah/pasir.
4. Masak hingga kuah pekat dan naik minyak

Nota Tambahan
Selain daripada nanas, terung panjang, terung peparu, mangga atau buah kedondong juga boleh digunakan untuk masakan pajeri.

6 comments:

  1. assalamualaikum mamasya- kalau pajeri nenas kena makan kat kedai saja. tak ada yg suka dlm rmh ni...

    ReplyDelete
  2. Assalam mama, pajeri nenas sedap dimakan dengan nasi berperisa kan ni..alah nasi biasa pun sedap jugalah kan..

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum...
    salam perkenalan mama
    wah sedaplah mama febert saya ni terliur jadinya.....

    ReplyDelete
  4. sedap tu mamasya.. skang ni saya kt kota bharu, mcm2 menu terfikir nk cari nih..hehe..

    ReplyDelete
  5. mamasya...lapaq la tgk mamasya punya pejeri...ni fiza punya pebret nih...nanti nak kena try la buat...sedap aihh...sslluurrpp...*telan air liur...he he he

    ReplyDelete
  6. pajeri nenas mmg sedap.. x kisah makan dgn nasik putih or nasi mnyk.. lg sedap kalu nenas tu manisssssss... best3x

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2