klik Nuffnang

Saturday, April 16, 2011

Udang Masak Lemak Nenas



Selamat berhujung minggu semua....tentu hujung minggu gini ramai yg sibuk dgn xtvt bersama keluarga.
Oklah utk hari ini tayang lauk udang yg dimasak semalam untuk dinner. Mula2 udang tu nak masak lauk lain tp ada baki nenas....sayang takut nenas rosak, jadi masak lauk kegemaran udang masak lemak nenas.

Udang Masak Lemak Nenas

Bahan

1/2 kg udang
*1 inci lengkuas
*2 inci kunyit hidup
*5 biji bawang merah
*2 sb cili kering blender/2 biji cili merah blender - pilihan
1 btg serai diketok
1/2 biji nenas @ 1 tin nenas dlm tin
1 pkt santan- jadikan sed pkt
garam (ikut rasa),asam keping sekeping
cili hijau

Cara-cara

1. Semua bahan * ditumbuk/diblender sampai lumat.
2.Masukkan bahan yg ditumbuk lumat dan serai dlm periuk besar/kuali dan masukkan santan dan biarkan mendidih sekejab.
3.Masukkan udang, asam keping, garam.
4.Kacau hingga mendidih dan masukkan nenas dan cili hijau. kalau guna nenas dlm tin tidak perlu lama mendidih.Kacau seketika hingga kuah masak.



Selalu masak udang lemak gini...di dapur lamapun pernah tayang,letak di dapur baru utk tambahkan koleksi masakan...

3 comments:

  1. wlam kak...
    salam rindu wat akak dan jugak anak dara syakirah tuh.... sedap nampak udang lemak akak tuh... aritu ms mmula sampai mesia geram sungguh nak melantak seafood... tp sbb anak2 sampai mesia jer masing2 kene gatal2 terpakse la tahan nafsu... skrg nih pong masih teragak2 nak makan... adusss geram jer tengok!

    ReplyDelete
  2. Assallamualaikum Mamasya..
    Kak, Naz kalau lauk cam ni suka guna cili padi.. Tp kalau akak masak & nk bg Naz, pakai cili apa pn, Naz makan.. Mmg sedap lauk yg ada nenas di dlmnya.. Nyummm..nyum..nyummmm...

    ReplyDelete
  3. Assalam mama,
    sedap udang lemak nenas ni..this is my mum's favourite..udang masak gini manis aje kan..kecur juga ni..hehe

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2