klik Nuffnang

Thursday, April 21, 2011

Singgah Rumah Traditional di Kg Morten (Pt1)



Rehat kejap dari citer makan-makan,nak citer kisah Rumah Traditional di Kg Morten yg kami singgah selepas aktiviti menyusuri Sg Melaka.



Kg Morten ni betul-betul terletak di depan Sg Melaka...kalau menyusuri Sg Melaka akan melalui kg Morten. Kalau waktu malam, meriah dgn cahaya lampu.



Pada mulanya nak pusing2 aja kg Morten sambil tengok rumah2 tradional di situ. Tapi tertarik dgn sebuah rumah, jadi berhenti utk ambil gambar rumah dari luar. Kebetulan tuan rumah ada, mrk menjemput kami naik ke rumah mereka....apa lagi mmg teringin nak tengok macamana keadaan dlm rumah pula...bagaikan org mengantuk disorong bantal.



Rumah yg kami singgah ialah rumah Hajah Kamarbee, No 135 A kg Morten. Pernah memenangi kategori rumah traditional tercantik.Juga pernah menang rumah bersih dan terindah,kategori rumah contoh.



Di ruang tamu...byk barang lama....macam muzium..



Lagi view ruang tamu...



Katil pengantin dulu-dulu...masih disimpan dan dipamerkan...



baju pangantin yg dipakai oleh pasangan tuan rumah di majlis perkahwinan mereka pada tahun 1963.Selendang dibaju itu milik 3 jenerasi...masih utuh sampai skrg.



bilik kedua,juga ada katil pengantin dulu-dulu...



barang-barang lama tersimpan dalam almari



deretan baju-baju lama..



iron lama yg pakai arang...

Mesin taip dan radio lama



meja solek antik...ada bedak nyonya dan celak mata lama di atas meja.

Mari kita tengok ruang dapur pula...

Dapur ini masih digunakan oleh tuan rumah...jadi beliau sentiasa pastikan dapurnya kemas dan bersih.



sebahagian ruang dapur dgn hiasan pelbagai jenis talam lama,lesung tumbuk padi,kukur kelapa,alat penimbang dan oven lama warna hitam.



dapur masak yg dibuat sendiri oleh tuan rumah...mcm dapur kayu tp dlmnya diletak dapur gas...masa kami sampai , Hajah Kamarbee sdg masak di dapur ini,ramah dia melayan kami.Dia mmg suka brg2 lama...byk dari koleksi sendiri.Hiasan di dapur ada yg dibuat sendiri...kreatif.



gobok lama dgn hiasan petai dan buah-buahan



Pinggan mangkuk lama....bunga kangkong..



lampu gantung antik di bahagian meja makan.

nanti kita sambung Pt 2, byk gambar yg diambil.....

5 comments:

  1. Salam Mama..Wahhhh..klasik dan nostalgiknya tuan rumah ni...

    ReplyDelete
  2. salam ziela..
    ini kg khas utk pelawat ke atau memang kg yang dah lama wujud kat situ? rumah ni memang rumah yg tuan rumah duduk situ ke atau hanya utk pameran? nampak mcm rumah pameran aje kann... byk betul barang2 lama...

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Mamasya,
    Kalau kat Penang ni, susah nak cari rumah yang macam ni, penuh dengan barang2 antik. Rajin tuanpunya rumah ni menjaga, nampak bersih dan teratur jer........sedap mata memandang

    ReplyDelete
  4. wahhh cantik rumah tu kg mortem tu memang kg contoh kan....suka tgk rumah melaka.

    ReplyDelete
  5. Assalam mamasya,
    kampung morten, kita terbayang pulak morten, spray nyamuk tu..hehe..dulu kita pergi melaka, tak tahu pulak ada tourist attractions ni..
    very nostalgic ya..bolehlah kita menysusul kesana kalu kemelaka lagi..

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2