klik Nuffnang

Saturday, December 3, 2011

Kuih Cek Mek Molek



Assalammualaikum

Bersua kembali di pagi minggu....sunyi sikit hari minggukan....tentu ramai yg bawa anak2 jln2 maklumlah skrg musim cuti sek.Kat sini cuti sek lambat lagi sbb sek mula Sept lepas.Ingatkan nak update kisah jln2 yg lama...tp sbb belum sempat update gambar, tayang dulu kuih cek mek molek. Selalu juga buat kuih cek mek sbb mudah dan anak2 pula suka...itu yg dok ulang2..lagipun ubi keledek senang nak dpt di sini.Anak2 kalau kuih yg goreng spt karipap,donut, cek mek dll bergoreng diorg suka.
Gambar2 ini dah lama ambil....buat byk cek mek sbb sekaligus utk pot luck. Wpun mudah dan ramai dah tahu, letak juga resepi utk koleksi dapurmamasya......

Kuih Cek Mek Molek
Oleh; Dapurmamasya
Bahan
4 biji ubi keledek saiz sederhana
2 cawan gandum-tambah atau kurang sekiranya perlu
gula secukupnya

Cara
Ubi direbus hingga lembut dan dikupas. Tumbuk/lenyek hingga betul2 lumat dan dicampurkan dgn gandum sedikit demi sedikit dan uli hingga jadi doh. Bulatkan doh kecil2 menjadi bebola. Kemudian doh tadi dileperkan dgn tangan,kalau melekat taburkan sedikit gandum ditangan, letakkan sedikit gula di tengah dan bentukkan menjadi bujur. Setelah itu bolehlah digorengkan didalam kuali yang berisi minyak yang panas sehingga masak kekuningan.



adunannya hanya tepung dan ubi...



berderet tunggu giliran masuk kuali...



panas-panas baru siap goreng....kena tunggu sejuk baru boleh mkn....nanti melecur mulut kena air gula. sementara tunggu kuih sejuk kita nyanyi lagu ni dulu...senyumlah senyumlah ahai cik mek molek....

7 comments:

  1. Huk alohhhh.. lamo benar tak napok kue cek mek molek bulak gete ni hihihihi

    ReplyDelete
  2. Salam Mamasya,, banyak wat cik mek molek, langkah kanan la K1 ari ni.. nk bungkus bawa balik umah boleh tak ? hai lama tul x makan ni..

    ReplyDelete
  3. alamak.. sedapnyer.. keledek ada... leh buat nie..

    ewahhh... nk bergelek gelek biler dengar lagu tu..
    hahaha..

    ReplyDelete
  4. wahhh kat sini wat projek cek mek molek rupanya.. best best.. macam2 projek hari cuti ye.. nani tak wat apa2 pun, tadi gi kuar cari barang butik pengantin.. so seharian atas jalan gak.. hihi

    ReplyDelete
  5. rajeen nyer mamasya buat cmm nie.. kak ilah tak reti makan tak reti buat..tapi kalu ada depan mata mesti laaa cuba...pernah makan sekali jer..semasa dikelate dulu

    ReplyDelete
  6. Salam mamasha ,wah..wah..ado cek mek molek la...Kueh kampung kita.Jarang buat.Tapi sesekali buat anak dara kak ros yang no 2 tu suka kueh ni

    ReplyDelete
  7. wowww..byknya mamasya.. seronok lah kwn2 mkn masa potluck.. saya suke makan panas2..

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2