klik Nuffnang

Thursday, December 29, 2011

Xtvt masak2 utk jamuan



Assalammualaikum
Nak kongsi kisah xtvt masak2 hari khamis lepas...iaitu sehari sebelum pergi bercuti. Xtvt masak2 ini adalah untuk dinner di rumah TYT Duta Malaysia ke sini untuk meraikan lawatan rombongan tetamu Diraja dari Msia.Untuk dinner tersebut....tugas memasak masakan Msia dibahagi-bahagikan....mama masak tepung pelita utk pencuci mulut, kari ayam, paprik campur dan sambal belacan. Manakala lain-lain masakan disediakan oleh orang lain. Gambar2 masa majlis mama tak ambil...segan pula nak ambil gambar kali ni.



Awal pagi buat kuih pelita dulu. buat tak byk... 2 adunan sahaja sbb hanya utk hidangan tetamu utama sahaja. kuih pelita ni sebaik saja pekat...masa masih panas kena cepat2 masukkan dalam gelas....barulah lapisan atasnya licin elok....kalau lambat nanti permukaan atasnya tak serata. gelas siap masukkan dlm dulang berisi air sejuk sbb takut gelas tu retak bila isikan adunan yg panas. Oleh kerana cuaca sejuk tpg pelita cepat beku dan hanya simpan sekejap je dlm peti ais.


Simpan sikit tepung pelita untuk makan di rumah sbb mama suka betul dg tepung pelita .....suka bhg santan yg berlemak itu....


Kari ayam yg ditambah kerisik dan serai



paprik campur sotong dg ayam dan pelbagai sayur



Sambal belacan mkn dgn ulam timun. Sambal buat sehari sebelumnya...bagi bahan2 lebih mesra. buat 1 kg lada, 5 biji tomato, 3 labu bwg besar bakar, 5 ulas bwg putih bakar,3 sb belacan bakar,1 biji limau nipis dihiris tipis,9 biji limau nipis diperah , gula dan garam secukupnya.

17 comments:

  1. assalam kak, hebatnya akak masak ni.saya kalau msk nk jamu kerabat ni mcm gerun sikit..bukan apa tak biasa lagi. Hari tu ada juga kerabat n9 dtng sini sib baik duta blk cuti dan diorang pun dtng bkn lawatan rasmi.kira mcm holiday tak adalah kisah sgt.

    ReplyDelete
  2. Salam Akak,
    Menu special untuk tetamu special ni. Sambal belacan pun ada ye.

    ReplyDelete
  3. Salam Mamasya ini buka kerja senang!!! tabiklah sama Mamasya

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum dan selamat pagi..
    sedap tu tepung pelita, senang je nak watnye.. best je time makan tu lembut2 manis2 sesedap rasa.. kan..

    akak, nak tanya bleh? abg keje sebagai apa? duta malaysia ke? siap ada tetamu di raya semua.. nani kurang faham lah bab ni.. mintak kalau tak menjadi keberatan, akak boleh tak kongsikan...

    ReplyDelete
  5. Mamasya malam tadi dah tengok N3 ni tapi mata mengantuk sangat sebab dah pukul 3 pagi jadi tak tinggal komen.Bestkan masa ramai-ramai mama.

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum..
    pepagi masuk sini nampak tepung pelita tu, nani selalu gak wat, anak2 suka.. :) senang je nak watnye kan, kaco2 atas api je.. ehehe.. :) lagi sedap kalau makan sejuk2.. kan kan..

    akak, kalau tak keberatan nak tanya sikit, abg keje sebagai apa kat cairo tu, nani saja nak tahu, sebab akak dapat kunjungan di raja dan sebagainya.. kalau tak salah boleh la kongsi ngan nani sket.. mintak maaf ye sebab banyak pulak nak tahu.. hihihihi

    ReplyDelete
  7. Rajinnya mama. Kalau saya mesti pengsan 3 hari.

    ReplyDelete
  8. Assalam Mamasya cayang...weeey banyaknya masak, apasai x pgil akak makan sekali...alaah dpt sambal belacan dgn nasi panas2, ada ikan goreng pun jadi....mau 2 pggan nasi licin...haha

    ReplyDelete
  9. Wahhhh semuanya bes!!! Kari ayam itu paling menggoda love!!! :)

    ReplyDelete
  10. Sofea:
    Mamasya sambal belacan tu tak perlu tumis ke?blend semua bahan ke?

    mamasya takde acc Fb ke?

    ReplyDelete
  11. pergghhhh sedapnya kari ayam yg digandingkan dgn sambal belacan...

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum mama..
    aduhai sedapnya dapat makan kuih pelita tu. lama dah tak makan. bulan puasa dulu je. sukee.. sedap2 makan makan ni. dah trasa mcm hari raya lak. eh tetibe. hehe

    ReplyDelete
  13. Tetinggal flight akak ni...mesti dah abis sume lauk2 ni kan...pandang2 jeling2 je la nampaknya...macam2 menu ada...rajinnya...:)

    ReplyDelete
  14. Salam Mama..ohhhh tepung pelita rupanya, tadi tgk gambar ingatkan lompat tikam...Oh kari buh kerisik..belum pernah cuba ni...nanti kalau ada kelapangan bolehlah sertakan resipi kari berkerisik tu yaaa mama...

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum Ziela,

    wah tepung pelita tu nampak betul2 sedap...byk menu yg sedap2 dihidangkan...rambang mata nie kalau Nur salah saorang tetamu disitu pasti tk tau mana satu idaman kalbu...hehehe...

    ReplyDelete
  16. Selalu jugak masak2 utk jamuan ye...terror tu...kalau sy yg kena mcm tu mula2 belum biasa mesti tak tentu arah kot...nak jamu golongan diraja lagi tu...bukan calang2. Sy buat kuih talam ubi, anak sy (Humaira) pun mcm akak, suka makan yang putih berlemak tu...tak pe jugak akak kurus, anak sy tu pun kurus...

    ReplyDelete
  17. Kak... bau kari ayam akak tu menusuk kalbu sampai ke Malaysia ni kak..camno tu ? Hihihi

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2