klik Nuffnang

Friday, April 27, 2012

Homemade Kuetiaw.


Assalammualaikum semua.
Hari ni tayang kuetiau hailam yg masak 2 minggu lepas. resepi kuetiau hailam ni pakai letak je....ikut citarasa. Yang nak dikongsikan hari ni sebenarnya cara2 nak buat kuewtiau. Kalau di Msia confirm mama beli kuetiaw ni,tak rajin nak membuatnya..masa tinggal di Bruneipun mama beli je kuetiaw tp bila dah merantau jauh di negara Arab ni....mana ada kedai jual kuetiaw fresh.terpaksalah buat sendiri bila nak mkn.Yang byk di sini pasta dan spaghetti,murah2 pula tu.spaghetti sebungkus ada yg dijual tak sampai RM1.50pun.
Pernah beli kuetiaw kering yg kena rebus dulu tp rasanya tak memenuhi selera.dan satu lagi sejak habis stok kicap dr Msia....nak goreng mee kurang sikit rajinnya sbb kicap yg dijual di sini yg diimport lain sikit rasanya dan susah nak dpt kicap manis dan kicap pekat. tambahan pula sayur sawi,tauhu dan taugeh yg biasa letak dlm mee pun tak da...ada jual tp jauh nak pergi. Jadi kalau masak mee kena pandai2 ubahsuai....nak bagi sedap.Utk resepi kuewtiaw spt di bawah...

Home Made Kuewtiau
Sumber; Umie@MYR
Oleh; Dapurmamasya

Bahan-bahan( satu kilo )
350 tepung gandum
150gm tepung beras
1 biji putih telor
200 ml air
tepung ubi secukupnya
minyak secukupnya
air untuk merebus
garam secukupnya

Cara-cara
1.Satukan kedua2 jenis tepung,putih telor dan air ke dalam mangkok adunan dan uli doh. Kemudian jerang air dalam periuk dan setelah air mendidih, masukkan sedikit minyak masak ke dalamnya)
2.Setelah adunan siap, masak air dan letakkan sedikit minyak dan biarkan mendidih
3.Ambil sedikit adunan dan masukkan ke dalam mesin pasta pada no1 dan putar (makin banyak tepung maka akan lebih panjang kuey teownya)
4. Putar adunan sehingga tepung nampak rata dan tukar tahap nipisnya dengan no besar (saya buat sehingga no4 atau no5)
5.Setelah nipis taburkan tepung ubi ke atas adunan supaya tidak melekat dan lakukan sehingga semua aduna habis diputar nipis
6.Setelah semua adunan nipis, masukkan ke dalam pemotong mesin pasta yang bergigi besar (biasanya ada 2 saja - untuk mee dan untuk kuey teow)
7.Terus memotong sehingga adunan habis
8.Setelah air mendidih, rebus kuey teow sedikit2 atau muat tapisan-periuk)
9.Rebus sebentar sahaja atau sehingga kuey teow timbul - angkat dan toskan - setelah diangkat mama siram sekejap kuwtiaw dg air sejuk/paip barulah ditoskan
10.Letakkan kuey teow yang telah ditoskan ke dalam dulang/loyang dan tuangkan sedikit minyak dan gaul rata (buat semasa kuey teow sedang panas. Jika tidak kuew teow akan melekat antara satu dengan lain)
11.Ulang proses tersebut sehingga kesemuanya habis dan sejukkan kuey teow sebelum disimpan atau digunakan
Satukan kedua2 jenis tepung,putih telor dan air ke dalam mangkok adunan dan uli doh.suka assistant mama dpt tlg di dapur...
Ambil sedikit adunan dan masukkan ke dalam mesin pasta pada no1 dan putar.Putar adunan sehingga tepung nampak rata dan tukar tahap nipisnya dengan no besar
tekunnya assistant mama......bab main tpg suka betul dia
masukkan ke dalam pemotong mesin pasta yang bergigi besar (biasanya ada 2 saja - untuk mee dan untuk kuey teow)
Setelah air mendidih, rebus kuey teow sedikit2.Rebus sebentar sahaja atau sehingga kuey teow timbul - angkat dan toskan
setelah diangkat mama siram sekejap kuwtiaw dg air sejuk/paip barulah ditoskan,ni utk mengelakkan kuetiaw melekat
tuangkan sedikit minyak dan gaul rata .siap utk disimpan/dimasak....

Akhirnya dpt juga makan Kuetiaw Hailam.wpun rasa kuewtiaw tak 100% sama spt yg dibeli di Msia tp bolehlah hilangkan kepingin nak mkn kuetiaw...

20 comments:

  1. Buat sendiri ??
    mesti lagi sedap nie...yg pastinya dijamin halal !!

    ReplyDelete
  2. ye la kan kak kalau rindu kena cari alternative kan,ghajennya shahirah

    ReplyDelete
  3. Bravo la mama,kuetiew buat sendiri.Tukang menolong pun comel lote tu....

    ReplyDelete
  4. salam kak.....hehe!!kalau dah merantau jauh dr bumi kelahiran tu terpaksa le usaha sendiri kan. btw better buat sendiri kan kak lbh bersih & sedap

    ReplyDelete
  5. rajin sungguh mamasya ... bila dah semua tak dpt nak di beli mmg la kita kena usaha sikit ...

    ReplyDelete
  6. asslm Mama...rajinnye siap buat sendiri tu mee nye tu...tu yg jd bertambah tu sedap tu....bersih dan halal..

    ReplyDelete
  7. oh camtu buatnyer..tapi nak kena beli mesin pemotong tu lah pulakk...
    kemaen rajin assistant nyer menolong,bertuah badann..:P

    ReplyDelete
  8. salam mama...boleh cube ni...arituh kite buat mee...kueh teow lom cube lg...boleh jgk terai versi mama ni..sbb dulu kt jepon kite buat main kukus mcm org nk buat laksam tuh..hehe..mekasih sbb share resepi ye mama..

    ReplyDelete
  9. kena beli juga mesin buat doh tu...tak larat nak menguli dah...

    ReplyDelete
  10. Assalam mamasya..rajin betul mama buat kway teow ya..
    tapi kalau dah tahu cara2nya..dan bekalan kat sana tak sama yang mcam kat sini or msia tu baiklah buat sendirikan..puashati..model kecik tu sentiasa rajin menolong ya..hehehe

    ReplyDelete
  11. btuahnya ada adik manis tolong kt dapur tu.. brtambah2 sedap lah kuetiaw mama cam ni kan syakira..

    ReplyDelete
  12. Mama! Rajin n wah wah saya tabik! Agaknya saya kena merantau dulu kot barula yg M tu leh tinggalkan kt mesia...heee . Yg penting mmg sgt puashati kan?

    ReplyDelete
  13. Aduhai tabik spring lah. Hmm terus terliur nak makan kue teow. Itu yang tak mahu melawat dapur orang malam malam ni, takut termakan malam malam ni.

    ReplyDelete
  14. assalam
    sedapnye he he lagi2 sb si comel ni yg tolong mama he he

    ReplyDelete
  15. Assalam mamasya,

    Marya suka baca blog akak sb byk dpt ilmu2 memasak... :))) Biasanya marya beli je yg kering tu byk jual kat sini... Bolehlah asal ada kan :) Nak buat mcm ni xrajin lepas tu peralatan pun xcukup... Seronok klau dpt buat sendiri mmcm ni, lebih berkat sb dr usaha air tgn sendri insya'ALLAH :)

    ReplyDelete
  16. Salam Mamasya :)

    Rajin mamasya... hidup merantau begini lah..
    ada tekad & usaha insyallah semua nyer dpt diatasi.

    Lagi sedap kuetiaw hailam nie sbb ada asst yg cantik hehehe :P

    ReplyDelete
  17. Salam Mamasya..
    wahh menariknya blog ni siap dgn makanan yg sedap2 lagi.. umi follow yerr

    ReplyDelete
  18. Mamasya....budak2 suka kueteow kan...sama anak akak tp akak kekadang kurang suka yg beli punya sb mudah basi. Tapi nak buat sendiri tu, fikir 10 kali juga melainkan tinggal jauh mcm mamasya ni.
    Takpe la mamasya, susah sikit pun takpe yg penting halal dan bersih.

    ReplyDelete
  19. Wow..mama...wajin banget! tingin punyer pasal ekk.pehtu asst wamei..comel2 plak tu...say konherm byk bitamin M dr bitamin R..nak mkn je zasss beli..hehe

    ReplyDelete
  20. rajinnya akak, homemade k/teow saya belum pernah buat sendiri lagi. saya dulu rajin juga buat mee sendiri guna mesin pasta tu.sampai buat demo dgn perwakilan ladies kat sini cara nk buat mee kuning tapi lelama jadi malas pula selalu guna spaghethi jer gantikan mee:)

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2