klik Nuffnang

Friday, April 20, 2012

Nasi Lemak Ceria


Assalammualaikum semua
Hari ni anak2 dah mula cuti sek,3rd term holiday selama seminggu...riuhlah rumah selama seminggu. cuma abg Syazrin yg tak ceria sikit...kurang sihat....batuk dan selsema....2 hari lepas dia demam tp Alhamdullilah demam dah baik tapi batuk yg belum semboh.Berbalik pada menu yg dihidangkan hari ni....nasi lemak ceria yg dimasak beberapa minggu lepas....resepi asal nasi lemak tumis kuning tp kali ni buat warna-warni pula.


nasi lemak beras basmati ini dipadankan dg sambal ikan bilis dan telur rebus...


selain itu ada sardin sbb anak2 suka mkn nasi lemak dg sardin.kat sini tak da jual sardin dlm sos.yg byk ada sardin dlm minyak dan ikan tuna.


Utk resepi nasi lemak tumis,boleh klik sini.nasi lemak ni dimasak atas dapur, guna periuk yg tebal sikit agar nasi masak elok dan tak hangit.utk buat nasi warna2 ni,bila nasi hampir kering buat beberapa lubang atas nasi.


pewarna dicampurkan dgn sedikit air dan tuangkan tiap pewarna pada tempat yg berlainan di setiap lubang.


dan tutup kembali lubang...garih guna garfu...


Supaya nasi tak mentah, pastikan periuk ditutup rapat agar wapnya tak terlepas. Caranya selepas mengarih nasi, tutup atas periuk dgn aluminium foil dulu.kalau guna rice cookerpun lebih elok letak juga aluminium foil agar nasi masak elok sbb wap terkumpul.


barulah ditutup dg tudung periuk.perlahankan api.Jgn dibuka periuk hingga nasi cukup masak.kalau tudung periuk tak rapat,letak je lesung atas tudung periuk tu...yg penting jgn bagi wap keluar.

Setelah masak,tutup api.kacau rata-rata untuk mencampurkan warnanya,guna chopstick atau garfu sahaja.Nasi jgn dikarih berlebihan agar butir beras tidak patah.tutup periuk semula,biarkan seketika.cara memasak nasi ini sesuai utk masak nasi yg ada perisa spt nasi tomato,nasi minyak dll.

siap terhidang....bolehlah menjamu selera....

19 comments:

  1. as-salam Mamasya
    cantik nasi lemak ceria ni..mmg warna yg ceria sekali..suka Ady tgk nasi yg berwarna- warni..

    ReplyDelete
  2. cantik nasi lemak ceria... kalau ada tetamu nak datang blh msk ni. lawa!

    ReplyDelete
  3. Amboi..ceria mata akak ni tgk mamasya punya nasi lemak tu. Mesti berselera bebudak tu makan, kena pulak dah cuti sekolah, makan je la kerjanya kan?
    Kat sana pagi ke sekarang?

    ReplyDelete
  4. mmg ceria .. suke anak2 menikmatinya.. btuah anak2 dpt mama yg rajin.. hihihi.. akk skrg ni rajin mebeli jer nmpknya..

    ReplyDelete
  5. sedap&menarik..boleh cuba ini...nasi lemak lain dr yg lain....

    ReplyDelete
  6. amboi, ingat tadi nasi ujan panas... :) cantik2 gini kan nak makan pun sayang, mama!

    ReplyDelete
  7. salam..wow..menarik betullah nasi lemak ni..kreatif..!!

    ReplyDelete
  8. Walllaaa...betul2 ceria nasi lemak itu...

    ReplyDelete
  9. salam mamasya...cantik betul kaler nasi lemak tu, kreatif la...

    ReplyDelete
  10. sangat cantik itu nasi! cam nasi hujan panas ye mama!

    ReplyDelete
  11. Salam Akak,
    Cantik nye nasi lemak warna warni. Bila akak sebut sardin, saya teringat 4-5 tahun lepas saya minat sangat lah makan nasi lemak camtu. Dah lama tk buat, entah terlupa ke macamana. Mungkin boleh refresh memori sikit lepas ni. hehe

    ReplyDelete
  12. To Abang Syazrin, semoga cepat sembuh ya :)

    ReplyDelete
  13. kak, cerah ceria nasinya, pasti mood yg down akan berbunga2 bila terpandang nasi nie..ehehr

    ReplyDelete
  14. cerianya nasi lemak akak,pastu mkn plak dgn sambal sardine...mesti sedap....

    ReplyDelete
  15. Salam Mama..sukeee saya tgk nasi yang colorfull ni...Bagusss untuk memulakan hari dengan mood penuh ceria

    ReplyDelete
  16. assalam
    nasi lemak ceria, cantiklah mamasya, sayang pulak nak makan nanti
    ni mesti Syakirah yg comel suke makan sb tu ceria selalu he he

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum Mamasya,
    mmng ceria sangat nasi lemak ni..mesti anak2 teruja utk menikmatinya..yatie pun teruja sangat ni...

    ReplyDelete
  18. assalam kak, memang ceria betul nasi lemak ni...sure budakx2 suka kan..yg tak suka pun leh jadi suka ni..:)

    ReplyDelete
  19. Salam kak...menarik kan nasi lemak nie..asz ada gak buat hari tue..mmg ank2 xcited sgt nak makan..:)))

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2