klik Nuffnang

Monday, June 18, 2012

Falafel @ Tokmiyyah & Jus Buah@Asir




Assalammualaikum
Moga semua sihat ceria. Hari ni nak kongsi antara makanan yg terkenal di sini iaitu tokmiyah atau falafel tp bukan yg mama buat...beli je. Byk restoren,kedai2 mkn dan gerai2 yg jual tokmiyah ni....mcm fastfood kat sini. Tokmiyah dibuat dari kacang dan dimkn dg roti Arab/ish. Rasanya lebih kurang masalodeh tp masalodeh guna kacang dal mkn terus gitu tp falafel dibuat dari kacang chickpeas dan dimkn dgn roti...buat mcm burger..letak tokmiyyah dlm roti.


ni tokmiyyah yg dibeli....4 kpg 1Le/50 sen. masa mula2 dulu, mama ingat tokmiyyah ni mkn gitu je mcm masalodeh tp rupanya org Arab mkn letak dlm roti bersama dg telur rebus dan kdg2 ada yg letak fries,salad juga dan letak sos tahina (sos putih mcm mayonis tp dibuat dr sesame seed paste + kacang)


Nilah roti Arab/ish,harga roti ni 10 kpg 2.50 LE/RM1.25 .yg dimkn dg tokmiyyah. roti ni biasanya mkn cicah terus dg tahina. kalau mkn di restoren, roti ni dihidangkan dulu sbg starter..


Ramai yg jual tokmiyyah ni tp semuanya lelaki. boleh minta nak yg panas2...


tunggu kejap je digoreng


pelanggan yg menanti tokmiyyah dibungkus....bungkus dlm kertas..


Mama suka mkn gitu je...ada rasa rempah sikit..sedap... tp kalau kena yg masin kena mkn dgn roti. Utk rujukan mama kumpulkan dulu resepi falafel...mana tahu satu hari rajin nak mencuba...

Falafel (resepi 1)
Source; Middle Eastern Food

Ingredients:
1 cup dried chickpeas or 16 oz. can of chickpeas or garbanzo beans.
1 large onion, chopped
2 cloves of garlic, chopped
3 tablespoons of fresh parsley, chopped
1 teaspoon coriander
1 teaspoon cumin
2 tablespoons flour
Salt
Pepper
Oil for frying

Preparation:
Place dried chickpeas in a bowl, covering with cold water. Allow to soak overnight. Omit this step if using canned beans.
Drain chickpeas, and place in pan with fresh water, and bring to a boil.
Allow to boil for 5 minutes, then let simmer on low for about an hour.
Drain and allow to cool for 15 minutes.
Combine chickpeas, garlic, onion, coriander, cumin, salt and pepper (to taste) in medium bowl. Add flour.
Mash chickpeas, ensuring to mix ingredients together. You can also combine ingredients in a food processor. You want the result to be a thick paste.
Form the mixture into small balls, about the size of a ping pong ball. Slightly flatten.
Fry in 2 inches of oil at 350 degrees until golden brown (5-7 minutes).

RESEPI FALAFEL CHEF WAN (Resepi 2)
Sumber ; iresepi.blogspot

BAHAN –BAHAN
500 gram Kacang Fava (Kacang Parang)
2 camca teh Jintan Manis
Secubit Serbuk Cili Cayenne
1 camca teh Baking Soda
10 biji Bawang Putih
1 biji Bawang Besar (Dicincang)
Seikat Daun Parsli
Seikat daun Daun Ketumbar
6 helai Daun Bawang
CARA – CARA
Masukkan semua bahan ke dalam pengisar dan kisar kasar semua bahan tersebut.
Keluarkan dan bentukkan dengan sudu
Rehatkan adunan tadi selama sejam di dalam peti sejuk supaya tidak pecah semasa menggoreng.
Goreng dengan minyak yang banyak sehingga kuning keemasan.


ni kedai lain pula, dia jual juga tokmiyyah yg belum goreng kalau nak.falafel yg instantpun ada jual di kedai runcit, tinggal tambah air je mcm cucur segera.


dah siap goreng dibawa masuk ke kedai mkn ...ada juga jual roti dll...


boleh minta nak bentuk bulat atau lonjong mcm kuih cek mek


sebelum balik singgah kedai jus@asir...biasa kedai jus hanya jual jus semata,tak jual makanan lain. semua air jus dijual fresh dari buah...


jus mangga yg pekat dan fresh....air mangga dan seratnya sekali tanpa campur gula


jus air tebu...minum dlm kereta.ingat nak bungkus bawa balik tp sesetengah kedai mmg tak jual bungkus sbb hilang rasa kata mrk. tp kalau kedai jus yg besar biasa boleh bungkus.



melepasi org jual roti Arab...roti ni elok sikit dijual sbb siap bungkus dlm plastik.

gerai buah-buah....merata2 gerai buah di sini...



kemudian singgah minimarket dkt rumah.kalau jln kaki dlm 10 min. mini market ni byk cawnya dan boleh delivery brg runcit ke rumah.selain brg runcit ada jual brg2 dapur basah spt ayam daging, ikan dll dan juga sayur2&buah2an.kedai2 runcit biasapun ada sekitar rumah.


dah beli tokmiyyah dan roti. balik rumah isikan tokmiyyah dan telur rebus dlm roti,salad dan paipkan sos dan moyonis.....sedappp. abg Syazrin tanya ni apa mama....burger Arablah bang......habis 2 roti ni dia mkn...

Ni selingan sikit

skrg musim panas.....byk tembikai dijual di tepi2 jln...manis tembikainya.



ni gambar2 masa ke Alex baru2 ni, tepi hway org jual tembikai

14 comments:

  1. salam mama..
    bestnya dapat pengalam tinggal dinegara org..boleh cuba byk makanan diorg..dan budaya diorg jgk..hubby zila pun baru jer baru 6 bulan join compny msia..dulu dia di doha..3 tahun..best jgk tgk pic2 dia kt sana..

    ReplyDelete
  2. salam mamasya...sedapnye... bestnye makanan kat sana...kat sini jamu mata je le...byk yg tak halal.

    ReplyDelete
  3. Salam mamasya,
    amboi...! falafel...nikmat nmpak tu...

    air mangga tu..mmg terbaik la dri ladang tu.....

    ReplyDelete
  4. Salam Mama
    wah seronoknya rasa mcm jalan2 ikut mama ke pasar aje lah. menarik juga kat sana kan. mama speaking arabic ke dgn diorg? umi pernah juga terbeli beli falafel. jenuh juga nak mengunyahnya sbb tak biasa, asyik mkn burger daging/ayam aje kan.. hehe

    ReplyDelete
  5. salam mamasya..smua di atas feveret dil...tapi di alex to'miyah tu ada yg kecik2 juga..dil suka mknn arab ni... penah try kosyari?best gak...hehehe....ade satu air mangga yg the best kat alex ni..nnti mai alex,blh dil bawakan...kt umh kami je..mandaroh...:-)

    ReplyDelete
  6. seronokkan bile berade di negara org ni..mcm2 makanannye dpt kita rasai...air tu pon sgt2 sedap nmpknye...

    ReplyDelete
  7. Banyak macam makanan baru yang melly belum pernah coba, seronok lihat nya.

    ReplyDelete
  8. mmg syok dok dapo mama ni...rasa cam kami pon dok kt sana...dpt tambah pengetahuan..senang le kalo tersesat kt sana..heheheh
    mama...nk tanya apam pokodot versi cwn ngan gram..mn lg lembut? aritu buat versi gram..nk tau gak kot2 cwn lg lembut..tengkiu!

    ReplyDelete
  9. salam mamasya..
    alahai kami yg jauh ni cuci mata je lah,nak makan benda2 tu semua rasanya adusss entah bila lah agaknya mamasya ya,nampaks semua nya sedappp tu telan ayaq lioq jelah hee

    ReplyDelete
  10. Wow teringin sesangat nak rasa tokmiyyah dan falafel nih...pedas ke, manis ke.....TQ yer mamasya kerana komen dan follow kat blog saya semalam

    ReplyDelete
  11. Salam mamasya....nampak macam burger pun ada..sedap tak bila makan. Kat sini ada kedai jual pes tahini tapi mahal la juga tapi air buah delima sebotol harga hampir rm99.

    ReplyDelete
  12. Rasanya kalau boleh teringin nak kutip sama pengalaman di negara orang, apakan daya Mamasya, dikau di sana, daku di sini, kita hanya mampu kutip segala perkongsian di alam maya.... terima kasih Mamasya!

    ReplyDelete
  13. tengok tembikai bersusun tu rasa macam nk main ala2 bowling tin kosonglah pulak..hihii...gurau jer...

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2