klik Nuffnang

Wednesday, June 20, 2012

Xtvt Tambahan Di Dapur




Assalammualaikum
Pagi ni mama sibuk sikit di dapur dgn xtvt tambahan sbb ada tempahan mee goreng dan kebetulan pula abg no3 minta juga buatkan kuih utk kelas party katanya. tp kelas party hari khamis bukan selasa...emmm abg Syafiq...mcm mana boleh salah hari ni,nasib baik kuih habis licin dijamu kwnnya...nantilah akan update kuih apa yg mama masak. Berbalik pada mee goreng ni, guna mee kuning bukan spaghetti....mee kuning kenalah buat dulu sbb tak da mee kuning jual kat sini, kalau kat Msia mmg tak adalah nak buat mee kuning, senang lagi beli
Sejak duduk sini, mama merajinkan diri ambil juga tempahan sikit2 dan masak utk xtvt persatuan sbg xtvt tambahan di dapur sambil masak utk keluarga. Sekadar nak nambah skill memasak, bila jadi DO...dapur officer sepenuh masa ni, adalah byk masa utk tingkat ilmu masak memasak tp bila dah balik Msia...kerja semula nanti tak da lagi kesempatan begini....sibuk pula dg tugasan harian.


mee goreng kuali ke 2. nak goreng sekali gus nanti susah pula nak kacau.Tempahan utk sarapan pagi, jadi bahan2 dah siapkan belah mlmnya lagi, pagi lepas anak2 ke sekolah mama baru goreng.


dah masak 2 kuali, campurkan semuanya...biar sama rata rasanya.(Sukatan 1 kg mee kuning utk 8-9 org mkn.)


Mee yg dah siap dibungkus,tabur bawang goreng dan daun sup, ada sambal telur sekali. pukul 8.30 pg dah siap semua dipek.


ni pula tempahan hari sabtu lepas utk lunch, pukul 11 pagi mama dah siap semuanya. Persiapan bahan2nya dah buat mlm lagi


lauk yg ditempah ayam masak merah madu....


gulai daging masih dalam periuk


juga 2 biji kek choc moist...baking sehari sebelum.paginya lepas masak lauk baru letak topping.

T.kasih byk2 buat Mama Yassin yg menempah semua makanan ni.komennya, semua makanan sedapp ...Alhamdullilah.

15 comments:

  1. rajinnya mamasya ambik tempahan segala orang muda masih kuat oklah tu sedap tu nampak mee goreng klau dpt satu tapau kan ke bagusss heeeee

    ReplyDelete
  2. Tahniah Mamasya. Rasanya saya tak ada keberanian utk ambik tempahan sebab saya hanya chef jaguh kampung jer. Nampak sedap sekali mee tu

    ReplyDelete
  3. salam mamasya...sedapnye mee goreng... special sgt sbb mee kuning home-made... nk order gak boleh ;)

    ReplyDelete
  4. Salam Mamasya. Rajin nya mamasya... Syakirah ada tolong tak?

    ReplyDelete
  5. Mamasya hadoii kecur tengok semua tu... nak2 mee dalam kuali tu.. sedap betulllllllll... kecurrr tengah malam buta datang sini mana tak kecur.. :))

    ReplyDelete
  6. balik sini nanti Mamasya boleh buat catering la ye

    ReplyDelete
  7. Assalam kak, biasa kalau dok oversea gitulah kan..masak mcmx2 makanan sekali masak mcm buat kenduri.saya sejak dok Dhaka dulu memang kerap masak bykx2 tapi sejak dok Finland la jarang buat mkn.

    sedap tgk masakan ayam msk merah,gulai dan kek yg akak masak tu..sure semua org suka kan:)

    ReplyDelete
  8. Moga lepas ini terus dapat tempahan... , terliur tengok teluir rebus bulat bersambal tu Mamasya.

    ReplyDelete
  9. Salam Mamasya...
    nak mee goreng yang dalam kuali tu..kat umah byk lada limau..emm kecur liur tengok masakan tu..sedap2 semuanya..

    ReplyDelete
  10. salam mamasya...sedapnya mee goreng buatan sendiri....kita pernah buat tapi tak menjadi laaa...pastu beli saja kat kedai. Betul tu jika di perantauan mana ada jual...kan harus buat sendiri jika nak makan. Nanti kita pun nak cuba buat mee sampai jadi.

    ReplyDelete
  11. syok tgk mee dalam kuali tu..kalau makan orang punya,sedaaap jew..

    ReplyDelete
  12. alhamdulillah... dlm sibuk2 melayan anak2 sempat juga ambik tempahan. bagus juga sebenarnya.. sambil2 membiasakan diri masak byk2.. ratna sendiri kalau kena msk byk2 kdg tak yakin sgt sbb rasa mcm tak reti nak agak sukatan perasanya.. hehe... nampak sedap sgt mee goreng tu..

    ReplyDelete
  13. Saya tak pernah masak banyak banyak macam ni. Sekadar untuk makan sekeluarga je...

    ReplyDelete
  14. salam mama cyg
    bagus jgk kan ambil tempahan sambil tambah2 skill memasak..wahhh zila terliur tgk semua mskan mama tue..bila la nk dpt rasa kan..he hheee.

    ReplyDelete
  15. assalam
    rajin sungguh mamasya ni,tp kan mee buatan sendiri lagi sedap
    re; sy dah buat apam polkadot mamasya tu emm sedap lembut

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2