klik Nuffnang

Tuesday, August 16, 2011

Edisi ulang tayang biskut raya; Orange Galore Biscuits



Masih edisi ulang tayang biskut raya dari dapur lama. Angkut sikit2 resepi dan gambar dr dapur lama ke dapur baru....mana tahu nanti dapur lama tutup...masih boleh rujuk di dapur ni. Kali ni biskut Orange Galore.. juga biskut raya tahun 2008. Biskut ni mudah sbb tak perlu terap..gentel2 dah terbentuk..rupanyapun menarik. Biskut ni rapuh sikit macam biskut Arab .

ORANGE GALORE BISCUITS
Resepi : Cookies Cookbooks
Sumber; Dapurmamasyablogspot

bahan
A; 150 gm butter
B; 50gm caster sugar
1 tb susu segar
C; 150 gm tpg gandum
15 gm bijan - panggang dan mesin sampai halus
*tambah 1 st esen oren.
Bahan hiasan
100 gm caster sugar
100 gm almond strips-utk tangkai
pewarna hijau & pewarna oren

Cara
1.Panaskan butter dlm periuk dgn api perlahan hingga bertukar warna sedikit perang. Tambah bahan B. Kacau sehingga gula hancur, tutup api. masukkan bahan C , kacau dan uli hingga jadi doh.
*tunggu adunan suam sikit baru masukkan bahan C...kalau tidak panas nak nguli..tambah sedikit gandum kalau adunan lembik
2.Ambil 1/6 bah anggaran(60gm) warnakan hijau; ni utk daun sikit saja. selebihnya warnakan oren.
3.Buat bulat2 kecil dan gaul kedlm gula kaster. Ambil bah warna hijau bulat dan leperkan. Letak atas bah oren. Cucuk almond strip di tgh atas bah hijau.
4.Bakar dlm preheat oven 170'C selama 15-20 minit hingga masak. biarkan sejuk baru disimpan.

**Nota
Spt resepi , gula disalut dulu sebelum bakar. Gula kat biskut tak hangit dan tak cair.Bila masak gula tu melekat elok kat biskut macam dlm gambar kat atas....masa makan gula tak berterabur.

4 comments:

  1. cantiknya biskut ni mamasya.. lawa sangat... geram je tengok

    ReplyDelete
  2. salam mamasya..da macam2 biskut buat utk raya ni kan.. besnyer..kite baru merangkak.. hehe

    ReplyDelete
  3. cute nye biskut...mcm manggis pun ade..mcm labu pun ade...mesti sedap ni..

    ReplyDelete
  4. comey nya biskut raya tu mamasya... rajinya buat mcm tu... teliti gitu.... cantik!!!!

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2