klik Nuffnang

Tuesday, August 23, 2011

Jom tengok cara-cara membuat Keropok Nasi Perisa Bawang Putih



Assalammualaikum semua...entry kali bukan ttg biskut raya tp nak berkongsi ttg cara-cara membuat kerpok nasi.Ada kwn2 yg pernah mkn tak kerpok nasi ? Kita biasa mkn kerpok ikan, kerpok udang...kerpok lekor tp ni kerpok yg dibuat dari nasi. Sebenarnya dah lama teringin nak buat entry keropok nasi tp asyik tertangguh sbb nak mengarang resepi dan ambil gambar tu yg lambat sikit. Masukkan dlm entry kerpok nasi utk rujukan dan koleksi resepi serta dikongsi bersama.
Kerpok ni anak-anak mmg suka ...mamapun suka....sedap ngunyah sambil tengok tv atau dok sembang2...
Resepi kerpok nasi ni dapat dari bibik kami. Bahan-bahan utk kerpok ini mudah, cuma cara-caranya panjang sikit dan ambil masa utk siap termasuk perlu dikeringkan sebelum siap utk digoreng.Kalau ada nasi lebih..nasi dingin yg tak nak makan tu dari membazir bolehlah mencuba kerpok ini.

Keropok Nasi Perisa Bawang Putih
Sumber; Dapurmamasyablogspot

Bahan
3 cwn nasi (tanpa kerak)
1 cwn tpg ubi kayu
3 ulas bawang putih
2 sk garam
pewarna yg secukupnya -warna ikut suka
minyak utk mengoreng

Cara
1.Kukus nasi sehingga nasi lembut sedikit - anggaran 10 min
2.Sementara itu tumbuk bawang putih dgn garam hingga lumat
3.Tumbuk pula nasi yg telah dikukus dgn bawang dan garam yg ditumbuk tadi hingga nasi agak hancur.
4.Dalam bekas uli campuran nasi yg telah tumbuk dgn memasukkan tpg ubi sikit demi sikit hingga tepung habis.Uli rata adunan tersebut hingga menjadi sebati...adunan ni mmg agak lembik.
5.Ambil anggaran 2 sudu besar penuh adunan/doh dan letakkan diatas plastik utk digentel bulat dan kemudian dibentukkan memanjang sedikit.Guna plastik utk memudahkan adunan dibentuk dan adunan tidak melekat ditangan.Buat beberapa ketul sehingga semua adunan habis.
6.Rebus air hingga mendidih. Masukkan adunan yg digentel tadi. Bila doh dah terapung, angkat dan sejatkan seketika sampai air pada doh kering.
7.Sapukan rata pewarna disetiap doh dgn menggunakan hujung jari atau berus.Pewarna tidak perlu dicampurkan dgn air.Biarkan doh seketika sampai warna kering.Kalau tak suka pewarnapun boleh, biarkan kerpok putih tanpa warna.
8.Potong doh tipis-tipis dgn menggunakan pisau...part ni yg susah sikit sbb doh masih lembik.Pegang doh kemas2, barulah dipotong tipis. sesekali sapukan sedikit minyak di pisau utk mengelakkan doh melekat di pisau.Setiap keping doh yg dipotong tipis diletakkan dlm dulang lebar sekeping2 dan jgn dibiarkan bertindan.Doh yg dipotong tebal akan lambat kering bila dijemur nanti dan bhg tepi kerpok akan keras.
9.Jemur potongan doh...nak cepat jemur bawah matahari sehingga doh betul2 kering dan menjadi spt kerpok kering.Kalau panas terik...jemur dalam satu hari.
10.Panaskan minyak yg byk dan goreng kerpok ini spt goreng kerpok ikan.Kerpok nasi akan kembang.Sejatkan minyak dan siap utk dimakan

Jom tengok cara-caranya..



Tumbuk nasi yg telah dikukus dgn bawang dan garam yg ditumbuk tadi hingga nasi agak hancur.



Campurkan nasi yg dikukus dgn tepung ubi kayu.Uli rata adunan tersebut hingga menjadi sebati.



Ambil anggaran 2 sudu besar penuh adunan/doh dan letakkan diatas plastik utk digentel bulat dan dibentukkan memanjang sedikit.Guna plastik utk memudahkan adunan dibentuk dan adunan tidak melekat ditangan



Doh yg telah siap digentel dan bolehlah direbus.



Setelah direbus dan disejatkan hingga kering. Sapukan rata pewarna disetiap doh dgn menggunakan hujung jari atau berus.



Biarkan doh seketika sampai warna kering.



Pegang doh kemas2, barulah dipotong tipis. sesekali sapukan sedikit minyak di pisau utk mengelakkan doh melekat di pisau. Pastikan doh dipotong tipis utk mengelakkan tepi kerpok rasa keras nanti.



Dah siap dipotong..atur dalam dulang, jemur dulu sampai kering...nak cepat jemur tgh panas.Mama jemur dkt tingkap je sbb cuaca di sini panas.



bila kerepek dah cukup kering, bolehlah digoreng. panaskan kuali dan goreng mcm goreng kerepok



Setelah digoreng....kerpok nasi jadi kembang macam kerpok yg lain...part ni yg suka tengok sbb kerpok ni kembang elok jadinya.Dah siap utk di makan....boleh dijadikan salah satu kudapan utk raya nanti...

8 comments:

  1. wahhh tq mamasya..bertambah ilmu saya hari ni.. ooo gitu ye orang buat keropok.. biasa kalau bentuk gini ada jugak namanya keropok sayur ksn. dah dapat bayang la canner org bat kropok jenis gini tq tq

    ReplyDelete
  2. bagusnye...selalu beli dah siap je kat pasar malam.bawak balik tinggal goreng je....bila tau buat sendiri tu, rasa lebih puas hati....

    ReplyDelete
  3. a'kum mamasya, cantik keropoknya. suka mkn tp tak tahu nk buat mcm mana..rupanya mcm ni, hehe.. tq, nnt bila kerajinan melanda nk cuba utk kudapan ptg la ;)

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum mamasya..
    cantiknya... menarik ler resipi nie... suka sgt.... x perna lg tgk cara2 membuatnya.. terima kasih mamasya.. Insyaallah nak buat gak nnt... simpan dulu resipi nie

    ReplyDelete
  5. teringat pulak iklan keropok moni hehehe

    ReplyDelete
  6. aslmkum mamasya.. bahan2nya mudah sgt.. kene rajin jer kan mamasya.. byk dah koleksi kuih raya ..

    ReplyDelete
  7. Salam Kak..Wahhhh ari tu baru jek sembang2 ngan opis mate pasal keropok ni, citernya jiran sebelah umahnya bagi keropok homemade ni kat dia...Kitorang pun pikirlah camne diorang buat yaaaa...ooooo dah ada resipinya kat sini yaaaaaa

    ReplyDelete
  8. Memang idea yang bernas. Teknik yang sama untuk keropok ubi.

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2