klik Nuffnang

Friday, December 9, 2011

Ke Piramid & Sphinx



Assalammualaikum buat pengunjung semua....
Antara tempat yg mesti dikunjungi bila berada di Cairo sudah semestinya Piramid yg cukup terkenal seluruh dunia sebagai salah satu dari 7 benda ajaib di dunia dan dibina sebagai makam firaun.Selain Piramid...yg terkenal juga di Mesir ialah Sg nil, sungai yg terpanjang di dunia dan Sg Nil ni kebetulan pula terletak depan hotel penginapan kami masa mula2 sampai dulu.... buka langsir je Sg Nil dah depan mata. Skrg kalau nak tengok suasana di Sg Nil hanya dalam 10 min drive dah sampai...tak jauhpun.
Ok berbalik kepada kisah nak tengok piramid ni....dah lama sebenarnya pergi, minggu pertama sampai dlm bulan Mei yg lalu dah sampaipun ke Piramid.Piramid yg terletak di Giza ni tak lah jauh dari rumah kami tp sbb jln sini sentiasa sesak...rasa mcm jauh.



Terpegun seketika melihat Piramid depan mata.....jika sebelum ini Piramid hanya dilihat dlm gambar sahaja.

sumber mr goole; Antara 7 Benda Ajaib di dunia dan sering disebut sebagai hadiah terbaik tamadun lalu kepada manusia pada masa kini. Piramid yang dibina dengan 2,500,000 blok batu besar yang tersusun rapi



Sumber wikipedia;Bangunan berbentuk piramid telah dibina oleh banyak kebudayaan silam. Yang paling terkemuka di antara bangunan piramid adalah di Mesir silam, dimana piramid diperbuat daripada batu padu dibina sebagai makam firaun. Piramid Mesir pertama dibina pada Zaman Kerajaan Lama oleh arkitek Imhotep untuk Raja Zoser (2650 SM).
Piramid yang paling terkenal ialah di Giza, iaitu Piramid Besar Kufu, salah satu daripada tujuh benda ajaib di dunia. Piramid ini siap dibina pada tahun 2600 SM, mengambil masa 20 tahun, mengandungi 2 juta batu blok yang setiap satunya seberat 1 tan dan tapaknya pula seluas 13 ekar (5 hektar) dan tingginya 482 kaki. Piramid Mesir mempunyai permukaan batu kapur yang licin dan sudah tentunya kelihatan hebat ketika ia siap dibina. Pada masa sekarang kebanyakan kelonsong batu kapur tersebut telahpun diambil sebagai bahan binaan bangunan sekitarnya pada zaman selepasnya, meninggalkan permukaan batu kasar yang kelihatan pada masa sekarang




Nak tengok piramid secara dkt tak perlu jln kaki jauh...dkt aja dgn jalan ke pintu masuk.Masa kami sampai masih awal lagi ...kelihatan org ramai tgh beli tiket di kaunter .



view piramid dari dekat.....



selepas tengok piramid kami ke menuju kws Sphinx pula....terletak di bhg sisi/tepi Piramid yg dilihat dlm gambar di atas...kena naik kereta sbb jauh juga pusing. Sphinx antara monumen terbesar dan tertua di dunia.



sumber wikipedia; the Sphinx, is a limestone statue of a reclining or couchant sphinx (a mythical creature with a lion's body and a human head) that stands on the Giza Plateau on the west bank of the Nile in Giza, Egypt.It is the largest monolith statue in the world, standing 73.5 metres (241 ft) long, 6 metres (20 ft) wide, and 20.22 m (66.34 ft) high.[1] It is the oldest known monumental sculpture, and is commonly believed to have been built by ancient Egyptians of the Old Kingdom during the reign of the pharaoh Khafrazoom sphinx.



Sphink dan piramid yg masih teguh hingga kini.kelihatan org berjalan kaki menuju piramid...laluan ni dari pintu masuk belah sphinx.agak jauh utk ke piramid...org2 yg rajin dan kuat nak jln kaki tengok piramid bolehlah ikut sini.



Ada light and sound dkt kws sphinx ni



kemudian kami menaiki kereta kuda pusing kws sekitar....terpaksa ambil 2 kereta,mana muat 1 kereta kuda.kws ni antara kws pelancongan...ada unta, kereta kuda,kuda dan motor lasak utk di sewa oleh pengunjung.



ada juga yg minta sedekah dgn pengunjung....kesian tengok perempuan jubah hitam sambil dukung anak minta sedekah tp di sini mmg biasa pemandangan seperti ini....



penjual kacang....mcm2 kcg ada



melalui kedai



kelihatan unta2 dan kereta kuda yg menunggu pengunjung...



gerai menjual makanan....



deretan unta menunggu pengunjung utk disewa



abg Syafiq dlm kereta kuda depan mama...



melepasi depan rumah...laluan sempit...lorong



kws perkuburan....



berkuda menyusuri gurun yg tandus tanpa sebatang pokok.....



view piramid dr jauh...dipagari...ni belah belakang piramid...



abg Syakim....kelihatan sayup org menunggang kuda di padang pasir...



perjalanan pulang....lagi view padang pasir...



melepasi kws perkuburan..



kws rumah...terletak antara lorong..



menyusuri laluan berdebu...dari sini nampak piramid



lagi gambar unta ....



unta sedang dibersihkan...



sekumpulan kanak2 menaiki kuda...



lagi view dlm perjalanan pulang....melalui deretan bgn kedai dan rumah...kelihatan kanak2 duduk depan rumah mereka...



kelihatan kuda dan motor lasak utk disewa kpd pengunjung....treknya ikut laluan padang pasir...

tamat citer jalan2 di Piramid....

12 comments:

  1. Salam Mamasya,
    Cantik betul pemandangan di sana. I hope tak berlaku lagi kejadian huruhara.
    xoxo

    ReplyDelete
  2. Assallamualaikum Mamasya..
    Wah kak.. Bersiar2 ye... Nape tak naik unta kak? Boleh posing & tunjuk Kt blog ni.. :))

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum....bestnya jln2 kat sana...jeles akak tengok hehe

    ReplyDelete
  4. salam mamasya.... seronoknya dpt jalan2 ke mesir...dpt tengok piramid dr dekat... dalam piramid mmg x leh masuk ek? heheh..klo x leh amik pic kan...


    siyes terasa sayu bile tgk gambo2 ni sume... terkenang2 sejarah Firaun yg zalim dengan Nabi Musa a.s.... kawasan perkuburan tu kaw perkuburan lama @ baru? islam @ bukan? uhuhu..banyakla pulak tanye nye.. hehe..

    apepun tq kerana berkongsi... seronok tengok walopun x dpt kesana, tp terasa macam terbang melayang separuh badan ke tempat2 yg mama tunjukkkan tu... :)

    ReplyDelete
  5. Salam Mamasya... best nya jln2 kat sana. Rasa nya tak merasa ler nak gi jln jauh2 ni. Mana syakirah tak nampak pun.

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum Mama....

    Seronoknya Jalan2 Kat Padang Pasir Ni...Lebih2 Lagi Dapat Tgk Piramid Yg Indah Dan Bersejarah Tu...

    ReplyDelete
  7. menarik tgk gambar view kat sana ni kak...teringin juga nk ke sana..memang kagum dgn piramid yg dibuat tinggi begitu.cuaca masa tu tentu panas kan...nampak tak ada pokok pula tu.

    ReplyDelete
  8. Eygpt memang a nice place to visit, akak suka merayap Khalili marketnya..suka bargain dengan pak arab sana.Nak rasa kekuatan piramid kena masuk ke dalam terasa energynya..memang layak digelar world 7 wonders.

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum Mamasha...teringinnya saya nak pegi sana dengan famili :)

    ReplyDelete
  10. Wah menariknya pemandangan kat sini. Terima kasih kak sebab paparkan buat kami yang x merasa ke sini...

    P/S : Bnyknya resipi yg menarik. Nampak sedap2 betul.. ayam bakar, nasi lemak, carrot cake...yummy

    ReplyDelete
  11. Pyramid ni is a must visit place kat dunia. One day nak jugak ke sana..Thanks for sharing all those photos of pyramid :)

    ReplyDelete
  12. salam mama..... sy selalu jengak blog mama nie....

    cantik nyer pemandangan kat pyramid tu kan..... thanks mama for sharing the picture......

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Klik Nuffnang2