klik Nuffnang

Monday, July 16, 2012

Kuih Kasui Labu utk Pot Luck



Assalammualaikum buat semua...moga semuanya sihat dan sejahtera..
Untuk entry hari ni nak kongsi kasui labu yg mama buat 2 minggu lepas utk potluck semasa xtvt ladies di sini. Bila beli sebiji labu besar...jenuh juga nak habiskan....masak lemak kuning, buat bingka dan kali ni mencuba kuih kasui labu pula. Kalau labu...buat kuih atau masak2...mama mmg suka...semlmpun beli lagi labu tp kali ni ada yg dah siap potong....bolehlah sekali masak.


Kuih Kasui labu ni masa tengok di blog Rohah@ Damai Kalbu dah berkenan nak mencuba sbbnya mama mmg suka kuih kasui dan kuih yg ada labu...jadi kombinasi yg menarik labu kaswi, itu yg teringin nak mencuba. T.kasih Rohah kongsi resepi dan K.Besah MYR empunya asal resepi kuih kaswi labu yg sedap ini.

KASWI LABU KAK BESAH
Sumber: Rohah@ Damai Kalbu asal Kak Besah@ MYR
Oleh; Dapur mamasya

Bahan-bahan:
1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung ubi
1 cawan labu manis lecek/ lenyek (setelah direbus)
2/3 cawan gula pasir
2 cawan santan
1/2 sudu teh garam
1/2 sudu teh air kapur
1 cawan kelapa parut secubit garam untuk salutan

Cara:
1.Panaskan pengukus hingga mendidih.
2.Gaul rata semua bahan.Ikutlah cara masing-masing sama ada guna whisk, senduk, tangan ataupun blender.
3.Sapu minyak pada loyang 10", curahkann adunan ke dalamnya.Kukus selama 25-30 minit, atau hingga masak.- mama guna loyang 7' X 10'.
4.Potong apabila sudah benar-benar sejuk dan gaulkan dengan kelapa parut.


Mmg sedap kuih kaswi labu....tgh dok potong belum sempat gaul kelapapun dah masuk mulut....tak rugi mencuba ....

Ikan Talang Masak Lemak Labu


Selain kuih kaswi labu, masa xtvt ladies berkenaan mama bawa juga ikan talang masin masak lemak labu sbb diminta pot luck lauk sebenarnya utk lunch makan ramai2, kuih sbg sampingan . Masak ikan talang lemak labu ini macam masak lemak udang juga , cuma ikan masin rendam kejap utk hilangkan masinnya sebelum dimasak. Kalau lauk ikan masin mmg membuka selera. Habis juga sebiji labu dimasak. Ada sekeping baru beli....tgh fikir nak masak apa...

13 comments:

  1. salam mamasya,nampaknya hari ni citarasa labu lah ya,kaswi dan lemak labu tapi akak tersangat suka lemak labusss tu bertambah2 nasi kalau makan hee

    ReplyDelete
  2. salam syg mama,
    dua2 zila suka..semalam baru buat jemput2 labu..ikan talang tu pun sedap klu masak camtu..dh lama x makan..:)dh amik resepi kaswi kt dapur rohah aritu..buatnya jer lom ksampaian lg:)

    ReplyDelete
  3. salam kak..wahh sedapnya kaswi labu nak kena try nih...msk lemak ngan ikan masin pun nak kena try juge..tergoda......:)

    ReplyDelete
  4. ikan masin talang tu..buat sy kecur air liur je kak...+ lagi dgn kuih kaswi labu...tau dah rasanya msti lemak manis kan...hehehe...~ walaupun sy x penah rasa kaswi labu tu....tp bila ada cmpuran labu tu....adoiii...mmg sedap lah !

    ReplyDelete
  5. selalu mkn kueh kaswi yg biasa kaler coklat tu... spesel nye ada kuih kaswi labu nih...cmane rasanye ye... ikan talang ada jual kke kat sana mamasya?

    ReplyDelete
  6. wah..mesti sedap kasui labu tu kan...

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum Mamasya,
    dua2 kegemaranku...sedap tngk kaswi labu tu, kat umah ada sebiji labu tu..tak taulah nak diapakan..tngk menu Mamasya ni rasa mcm nak buat gaklah...menyelerakan sungguh..

    ReplyDelete
  8. salam..aduh nampak sodap sgt kaswi tu....nyumnyum...klo dekat da mintak akak sepiring :)..

    ReplyDelete
  9. Assalammualaikum mamasya, akak pun ada labu dlm peti tu. Tadi buat kek chiffon, tak menjadi pula, frust akak.

    ReplyDelete
  10. Salam.. nampak sama je potongan kasui tu.. nanti ada labu saya nak cuba gak

    ReplyDelete
  11. Ikan talang masak lemak labu...sedapnya...very traditional..
    Mamasya bwak stok ikan talang dr malaysia ke?

    ReplyDelete
  12. Kasui labu mmg sedap kan...sy dah cuba. esok pun ada potluck kat opis. tak fikir lagi mampu buat apa...penat pindah & kenduri smlm pun belum hilang..

    ReplyDelete
  13. Salam Mama,
    seronoknya kalau duduk dekat2 boleh potluck selalu dgn mama. umi mmg minat kuih kasui tp tak pernah mkn yg versi labu lagi.

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2