klik Nuffnang

Monday, July 23, 2012

Ayam Panggang Lemak Temasek yg menambat selera



Assalammualaikum....slmt berpuasa buat semua...
Utk entry hari ni mama nak kongsi masakan Ayam Panggang Lemak Temasek yg dimasak sama hari dg nasi kerabu semasa bday yg lepas. Saja tangguh entry masakan ayam panggang temasek ini sbb nak kongsikan utk entry lauk-pauk bulan puasa, sesuai utk buat lauk berbuka....ayam dibakar...disiram dgn kuah santan...ala-ala percik gitu...mmg menambat selera.


Pertama kali tengok lauk ayam panggang temasek ni, dah berkenan nak mencuba....sbb nampak menyelerakan....dan bila mkn mmg sedap....anak-anak cukup suka, kena dg selera kami sekeluarga...yg buat enak sbb letak daun limau purut dan serai. T.kasih buat Chef Joha yg sudi kongsi resepi ni di Fb. Ada urap mkn bersama dgn ayam tp mama tak buat tp kongsikan juga resepi di sini.Bahan-bahannyapun tak rumit...yg biasa ada di dapur...

Ayam Panggang Lemak Temasek
Sumber; Fb Chef Joha
Oleh; Dapurmamasya

Bahan2nya
1 ekor ayam segar di belah dua, atau ikut citarasa.
Bahan2 di tumbuk atau dikisar halus;
1.5 inch halia
1.5 inch lengkuas
1.5 inch kunyit segar- tambah 1 sk kunyit
12 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
1/2 sudu teh serbuk buah pala(nutmeg)- x letak
4 biji buah keras

6 helai daun limau perut- tak blender tp potong halus
2 batang serai di titik saja
400ml santan cair - guna santan sed cair & letak lebih
Garam & gula secukup rasa
Minyak masak untuk menumis
- mama tambah 2 kpg asam kpg (pilihan)

Cara2nya
Panaskan minyak di kuali, masukan 2 batang serai, gorengkan sebentar, kemudian letak rempah yang di kisar halus. Letakan serbuk buah pala, garam & gula. Goreng hingga aroma nya bangkit,masukkan santan rasa kuah nya. Masukan ayam yang di belah dua, dan tutupkan tudung periok nya biarkan ayam nya masak seketika diapi kecil.
Keluarkan ayam, letakan di atas dulang pembakar dan panggang ayam nya selama 15mins di suhu 160C, grill setting. Bila di sajikan letak kuah lemak di atas ayam nya. Sajikan dengan sambal belacan, dan urap taugeh.

(Urap Ringkas) lebihan rempah ayam temasek di gaulkan bersama kelapa goreng dan daun limau perut, garam dan gula.


Sesuai buat lauk berbuka....enak ala-ala percik...

10 comments:

  1. alamak..nasib baik dah merasa ayam percik semalam... ;)) kalau tak dah meleleh ni...

    selamat berpuasa untuk mama & family.

    ReplyDelete
  2. hahah..lama tak buat..nnti cari ayam dulu

    ReplyDelete
  3. alahmak...sedapnya ayam nih...dlm freezer ada gak ayam..tp dah cincang kecil2...Selamat berpuasa & berbuka....buat akak & family

    ReplyDelete
  4. aduii...nasib baik tinggal 5 minit lagi nak bukak.. haruuu..

    ReplyDelete
  5. Salam Mama,
    wah ni mcm ayam percik ya? nampak sedap.. resepi asal dr singapura ke?

    ReplyDelete
  6. salam mamasya..nmpak sedap ayampanggang ni... terasa2 kat tekak.. mesti lemak2 gitu rasanya kan :)

    ReplyDelete
  7. slm Mamasya...sedapnye tgk ayam percik tu...haiii mcm tbau2 aje aromanye tu spi ke sni...

    ReplyDelete
  8. assallamualaikum mamasya..

    Selamat meneruskan ibadat puasa ye kak..
    Sungguh menambat selera ayam ni kak.. Suka yg ada gravy lebih cam ni. Dah tu pasti lah best sbb akak kata ada rasa ala2 ayam percik gitu...

    ReplyDelete
  9. salam mama cygg..adusss kecur teruss..ha haaaa. nampak sedap kak..zila pernah mkn time tu member buat..mmg sedapp:)

    ReplyDelete
  10. Mak oiii mama... menambat mata dan selera sungguh. Nak memasaknya pun x remeh sangat kan... Saya nak cuba lah nanti yer mama

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2