klik Nuffnang

Tuesday, July 24, 2012

Rojak Sotong Kangkung....yummm



Assalammualaikum dan slmt berpuasa semua
Dah masuk 5 Ramadan kami di sini berpuasa....mula puasa hari Jumaat.Alhamdullilah setakat ini, 4 hero mama dapat puasa penuh, cuma hari pertama abg Syazrin yg baru belajar puasa thn ni hanya bertahan sampai pukul 2....itupun dia hanya minta minum air kosong...dah minum air baik makan je bang...masuk hari ke 2 dah puasa penuh. Puasa thn ni juga dalam musim panas, jadi masa puasa pjg sbb subuh awal.Subuh masuk pukul 3.30 pg.....jadi bersahur awal sebelum pukul 3 pagi. Maghrib pula 6.54 ptg. Cuaca panas skrg....nasib baik sepjg puasa ini anak2 cuti sek....berehat di rumah.
Berbalik kpd entry hari ....lauk sepjg Ramadan ni berderet lauk ayam sbb anak2 suka ayam...nanti akan kongsikan, tak sempat nak upload gambar dari kamera. Lagipun kelmarin dah entry lauk ayam.....itu yg selang seli dgn menu lain.....iaitu nak kongsi Rojak Sotong Kangkung.Kalau rojak mmg favorit tambah kalau rojak kangkung...YTF...sedapnya....semua suka.


Rojak Sotong Kangkung ni sebenarnya buat dlm bulan Jun lepas.... tp baru sampai giliran update dlm blog. Jrg jumpa org jual kangkung di sini....kena pergi kedai yg jual sayur2 Asean itupun jauh dari rumah...atau order tp kena jumlah yg byk.Dan bila dpt beli kangkung terus fikir nak buat rojak.Taugeh pula ada jual dkt kedai tak jauh dr rumah tp harganya amatlah mahal segenggam 10 le/RM5.sesekali kalau terasa nak mkn bolehlah beli. Utk sotong guna sotong frozen sbb sotong kembang tak da jual. Resepi lebih kurang sama spt yg pernah buat dulu, boleh tengok sini tp mama olah sedikit bahannya spt di bawah;

Rojak Sotong Kangkung
Olahan; Dapurmamasya

Bahan
sotong - rebus dan toskan
kangkung, taugeh - celur
kacang - goreng dan tumbuk kasar
timun
tauhu - x da
bijan goreng tanpa minyak
bahan-bahan utk sos
3-4 sudu besar cili kering dah kisar - tambah kalau nak pedas
1 kpg gula manisan yg besar
1 sb gula
1 cwn air
2 1/2 sudu makan (penuh) kuah rojak buah
5 sb sos tomato
1/2 sudu makan cuka
1 sb sos tiram
1 sudu kecil tepung jagung (bancuh dgn 1 sudu makan air)

Cara:
1. Masak gula melaka bersama air hingga gulanya larut. Tapis dan tuang ke dalam periuk.
2. Masukkan pula semua bahan kecuali bancuhan tepung jagung dan kacau rata. Biarkan sehingga mendidih.
3. Akhir sekali, tuangkan bancuhan tepung jagung tadi utk memekatkan sambalnya. Matikan api.(pastikan sos cukup masak(cili dah hilang baunya) barulah ditutup api.)
4. Bolehlah dihidangkan.Susun kangkung, sotong, timun dan tahu.Tuangkan sos dan tabur bijan dan kacang tumbuk.

hanya dpt jamu mata aja....sedapnya kalau mkn lepas berbuka...teringin nak buat lagi... tp tak da kangkung pula...

20 comments:

  1. kecur....lambat lagi nak berbuka ;(

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Zila,

    aduh lama kita tk sampai sini...sibuk kdg2 bukan lupa...Nur sentiasa ingat kawan2 lama...tu lah nk bertandang satu2 agak perit sekarang ini...bila ada waktu tu curik2 sikit lah ngadap pc...

    wah sedap tu rojak kangkung..kalau kat sini rojak bandung nama sebutan nya...suami nur suka sekali...Selamat menjlnkan ibadah puasa ya moga sentiasa dlm rahmatnya...mudah2an amalan kita pada tahun ini akan lebih baik dn mendpt ganjaran darinya....insyaAllah.

    ReplyDelete
  3. Selamat petang mamasya, wah menu berbuka ka ni???sedapnya : )

    ReplyDelete
  4. Salam Ma!

    This is MY FAV!! Wekkend nak pi pasar stanby all the ingredients.. menjejes2 tgk Ma tayang ni!

    ReplyDelete
  5. wah sungguh menggiurkanlah..

    terima kasih akak sudi jengok blog picisan saya.. kenapa tak kluarpun kotak followertu. dah tekan kat followers-tqvm tp takdak respon.. atau ada kotak lain lg ye kak?

    ReplyDelete
  6. salam mamasya.....alahaii....terliur plok doh tgk rojak sotong kangkung ni...last year ros dah try resepi akak ni YTF....mmg confirm best. rasa mcm nak buat jelah plok, tapi budak2 xmakan jadi mcm xberbaloi nak penat2 buat.
    btw kak, mahalnya taugeh....buat sendiri jelah drp beli mahal gitu. rendam kacang hijau dalam besen. sehari je tumbuh taugeh (Arfa selalu buat eksperimen utk cikgu dia) hehe!!

    ReplyDelete
  7. selamat sudah berbuka ye kak....kat sini dah buka dah pun...:)

    mahal ye taugeh tu..kat sini slalu sy beli ambik segngam pun baru brape sen je...adatla kan..mna tmpt..lain plak keadaan dan harganya...myb kat sana x brapa orng makn tauge kut ye? agak la kut...sbb mahal benor...hehe...

    ReplyDelete
  8. sedapnya...huhuhu kena cari gak nanti sotong frozen

    ReplyDelete
  9. YA ALLAHH.. macam terliur lah pulak.. Boleh lah mintak Chef CiJu buat kan ni.. hee..

    ReplyDelete
  10. Salam Mama..
    summer kat sana mcm kat sini jugaklah kan. subuh masuk awal :) sedap nampak sotong kangkung tu

    ReplyDelete
  11. tak tahan tgk lelehan kuah rojak tu kak.tp saya belum pernah rojak sotong...

    ReplyDelete
  12. terbalik pulak kat sini kak. taugeh 5yen je. mcm 5sen tp dapat sebungkus yang 200g. tp itu tiap hari ahad, hari lain 39yen. atau 3 paket 99yen. :) kangkung tmpt saya tak pernah jumpa tp kat bandar Tokyo mmg ada.

    ReplyDelete
  13. Best nye mamasya...kalo takde kangkung pun boleh buat je kan... hmmm teringin le plak...tp suami n anak2 tak suka rojak... hmmmm

    ReplyDelete
  14. waduhhhhhh terliur di buatnya tngk rojak mamasya ni...menyelerakan sungguh..

    ReplyDelete
  15. Assalam mamasya,
    wah bulan puasa dapat berbuka rojak macam ni pun sedap juga ni..
    maklum ler kami berbuka suka makan yang merepek2 haha..tak suka sanagt makan nasi kalau dah tak idea dah hujung2 puasa tu mungkinlah kita amsak nasi aje..hehe..salam ramadan buat mamasya & family ya..

    ReplyDelete
  16. sedapppppnyer....... nie mmg kegemaran. Masuk list, tp kena tunggu cuti baru leh wat.... salam ramadhan buat mamasya sekeluarga...

    ReplyDelete
  17. terima kasih banyak2 Mamasya
    memang terliur tgk ni, kalaulah pak boleh makan dan ada selera nak jg cari menu ni

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum Mamasya cayang...selamat berpuasa buat Mamasya sekeluarga yea...semoga ibadah kita diterima Allah swt hendaknya.. Amboiii rojak sotong ni akak penah makan sekali jek dulu masa kat KL, dah lama daahh...x penah jumpa dah pastu...kena buat jgk la nampaknya...mesti sedap ni Mamasya kaan..kan..hehe

    ReplyDelete

Klik Nuffnang2